Erfaren fintech-grupp blir start-up

Untie Group är namnet på det senaste tillskottet i Skövdes tech-flora. Men koncernen, som är aktiv inom fintech, är inte någon vanlig start-up. Till skillnad från många andra har de många års erfarenhet med sig i bagaget – erfarenhet som nu omsätts i en ny verksamhet, under nytt namn och i nya större lokaler.

Untie Group utgjorde tidigare flera olika företag, där Bricknode och Lendytech var de två största. De hade en gemensam grundare i Stefan Willebrand och använde dessutom delvis samma, egenutvecklade programvara. Åtskilliga personer har dessutom gått mellan företagen genom åren.

Att företagen skulle slås ihop var alltså ingen högoddsare. Men ett hinder på vägen var lokalfrågan. Sedan den löst sig låg vägen öppen för Skövdes definitiva insteg på fintech-scenen.

– Vår bransch är hopplöst Stockholmscentrerad. Men vi ser fördelen med att bygga snabbrörliga finansiella tjänster utifrån ett lokalt entreprenörskap. Den företagskultur vi har vore svår att uppnå vid Stureplan. Nu tar vi upp kampen mot de stora aktörerna säger Erik Hagelin, VD för Untie Group.

Under hösten kommer företaget att utveckla nya konsumentprodukter, bland annat inom peer to peer lending (lån mellan privatpersoner), ett fält som är ganska nytt i Sverige. På så sätt är företaget en typisk start-up. Men delar av verksamheten har varit igång i åtskilliga år. Peer to peer-verksamheten har till exempel provkörts i flera år, om än i liten skala och med inriktning mot företagslån. Därmed är också mycket av den egenutvecklade programvara som kommer att utgöra kärnan i det nyaväl beprövad.

Erik Hagelin igen:

– Vi är en start-up med historia. Det är egentligen inte konstigare än så. Det vi har lärt oss under de senaste åtta åren ska vi nu ta till helt nya nivåer. Det är en rejäl utmaning, men också väldigt, väldigt roligt.

Erik Hagelin, CEO
Untie Group
erik.hagelin@untiegroup.se

The world of finance needs to change. It needs to be more oriented towards humans and human needs. We are here to make that change happen.

On the business to business side of things we work to give the financial industry better software. We do this mainly through the development of Bricknode Financial Systems, a software infrastructure we like to think of as an "ecosystem" for financial services.

On the consumer side we develop products and services to give people more control, and more opportunities, when managing their personal finances.