Norskt värdepappersbolag väljer Bricknode Broker

Christiania Securities AS har valt att lämna det system från Tieto som hittills har dominerat den norska marknaden för back-officesystem inom värdepappershandel. Istället inför bolaget nu en lösning framtagen av svenska Glofitech Solutions. Lösningen baseras på Skövdebaserade fin tech-pionjären Bricknodes system Bricknode Broker.

Christiania Securities har precis som många andra värdepappersbolag i Norge tidigare arbetat med IT-giganten Tietos system. Men när bolaget, som grundades 1995, under förra året blev bekanta med Glofitech och Bricknode väcktes tankarna på att migrera verksamheten till en ny IT-lösning. Beslutet var dock inte enkelt, berättar Kristian Berg, VD på Christiania Securities.

– Att migrera en hel värdepappersverksamhet till ett nytt IT system är ett stort åtagande. I vår bransch är utrymmet för tekniska problem mycket begränsat, för att utrycka saken milt. Men under samtalen med Glofitech och Bricknode övertygades vi om att de var uppgiften mogna.

Den nya IT-lösningen har skräddarsytts och driftsatts av Glofitech, för att uppfylla Christianias speciella önskemål. Bland annat behövde en speciell koppling byggas för att kommunicera aktuellt pantvärde vid värdepapperslån.

– Ja, det stämmer att vi har skräddarsytt en del lösningar, säger Jack Lystrup Johansson, VD på Glofitech. Men det är i allmänhet inte så svårt, eftersom vi arbetar med öppen programvara och mot Briocknode Financial Systems API. I det här fallet har vi gjort en del, och Christiania Securities själva en del.

Implementationen av Christiania Securities nya IT-lösning skedde under slutet av 2017.

Stefan Willebrand, CEO, and Co-Founder

Bricknodes motto är ”put the Fun in finance” och företaget har etablerat ett FinTech Ekosystem där finansbranschens aktörer kan mötas och skapa värde för varandra och sina kunder.