Brighter har inlett rättsliga åtgärder mot Unwrap Finance Nordic AB

Brighter AB (publ) (“Brighter” eller “Bolaget”) meddelade idag att företaget har inlett rättsliga åtgärder i Attunda tingsrätt mot Unwrap Finance Nordic AB (”Unwrap” eller ”Motparten”) för att verkställa betalningen av skulder som Motparten är skyldigt Bolaget.

Dessa rättsliga åtgärder är kopplade till från vissa potentiella fordringar som nämns av Bolagets revisor i årsredovisningen 2020 avseende en investering som gjorts i vissa skuld certifikat utfärdat av Unwrap (som rapporterades i Bolagets pressmeddelande från den 31 maj 2021, Brighters revisor förordar speciella rekommendationer i revisionsberättelsen för räkenskapsåret 2020).

Liksom i tidigare pressmeddelande då det är en pågående tvist och eftersom det omtvistade beloppet delvis kan komma att kvittas mot belopp som Bolaget eventuellt  (under uppsagta finansieringsavtal) kan vara skyldigt Motparten, vill Brighter inte kommentera Bolagets totala finansiella exponering.

Dock så anses inte beloppet vara av den omfattning att det påverkar Gruppens verksamhet, vilken fortgår med samma momentum som tidigare. Då detta är en pågående rättslig tvist, avser Bolaget inte att kommentera eller spekulera vidare kring slutresultatet av denna eller relaterade tvister.

För ytterligare information kontakta:

Brighter Investor Relations

IR@brighter.se

Brighters Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB +46 (0)8 – 684 211 10,

adviser@eminova.se, www.eminova.se.

Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighters kvalitetsledningsystem är ISO-13485-certifierat. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.

För mer information, besök vår webbplats på www.brighter.se.