Brighter medgrundare av ny nordisk diabetesstiftelse – BEAT Diabetes Foundation

Brighter och nordens ledande leverantör av underhållning Nordic Entertainment Group (NENT Group) samt Abbott, har inlett en gemensam satsning för att öka medvetenheten kring diabetes och driva igenom positiv förändring i norden. Samarbetet har tagit form genom grundandet av stiftelsen BEAT Diabetes Foundation, där Brighter är en av medgrundarna samt styrelsemedlem.

NENT Group, som bland annat ligger bakom streamingtjänsten Viaplay i Norden, lanserade Diabetesgalan 2017 som ett första steg i denna satsning. Sedan dess har Diabetesgalan samlat in över 20 miljoner kronor till diabetesforskning. Nu utvecklas BEAT Diabetes Foundation till nästa nivå och blir en självständig verksamhet. Stiftelsen kommer fortsatt arrangera den årliga Diabetesgalan, som dock är pausad 2020 på grund av Covid-19, med stöd av NENT Group.

På Världsdiabetesdagen 14 november har NENT Group istället premiär av en ny dokumentärfilm där medieprofilen och värden Peter Jihde utforskar hur Corona-viruset påverkar vardagen för människor med diabetes i norden.

Det här är en fantastisk gemensam kraftsamling där målet är att skapa verklig förändring i människors vardag. Vi ser fram emot att bidra med kunskap och kraft för att stötta alla i norden som har diabetes och även deras nära och kära. Att kämpa för att minska risker och öka livskvaliteten, säger Petra Kaur, representant från Brighters ledning och styrelseledamot i BEAT Diabetes Foundation.

Som självständig verksamhet kan vi fokusera 100% på kampen mot diabetes och maximera vår påverkan. Vi ser särskilt fram emot framtida Diabetesgalor; årets paus är vårt sätt att ta ansvar och vi kommer att komma tillbaka starkare med vårt första nordiska evenemang. Tillsammans med forskare, tittare och partners från hela regionen och internationellt är det dags att slå diabetes en gång för alla, säger Helena Kolvik, Generalsekreterare för BEAT Diabetes Foundation.

För ytterligare information om BEAT Diabetes Foundation, vänligen besök https://www.beatdiabetes.se/.

Rasmus Karlgren, Media and Communications Manager, Brighter AB
rasmus.karlgren@brighter.se

Helena Kolvik, Generalsekreterare för BEAT Diabetes Foundation
helena.kolvik@nentgroup.com
Tel: +46 73 699 26 73)

Brighters Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB +46 (0)8 – 684 211 10, adviser@eminova.se, www.eminova.se

Brighter är ett svenskt health tech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar stärker och underlättar flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – vilket kan förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighter är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.