Brighters dotterbolag Nectarine Health har beviljats två patent i USA

Brighter AB (publ) meddelade idag att dess dotterbolag, Nectarine Health, har beviljats två patent i USA av the United States Patent and Trademark Office (USPTO). Båda patenten är relaterade till det AI-baserade systemet Nectarine Health™ at Home.

Det första patentet, Fall Detection System and Method (patent nummer US 11 069 213), bygger på en metod för att detektera fall, vilken baseras på jämförelser av uppmätt tryck i omgivningen. När en individ till exempel bär ett Nectarine Health™ at Home-armband monitorerar tekniken avvikelser från referenstrycket i rummet. Patentet har redan godkänts i Sverige.

Det andra patentet, System and Method for Monitoring and Individual (patent nummer US 11 094 188), gäller en AI-baserad metod som kombinerar data från pågående och tidigare aktivitetsstatus samt position, och som fastställer huruvida sensordata från Nectarine Health™ at Home-armbandet indikerar ett fall.

“Vi har nått ytterligare en milstolpe i och med två godkända AI-relaterade patent. Då vi erbjuder en tech-baserad lösning för omsorg i hemmet, är IP är en nyckelfaktor för att skapa värde i vår affär. Jag är glad över framstegen med att skydda vår lösning. Då vi tror att hälso- och sjukvården allt mer kommer att blicka mot teknologi för att stötta proaktiv och förebyggande omvårdnad, är Artificiell intelligens kärnan i Nectarine Health™ at Home” säger Matthias Tietze, VD på Nectarine Health.

För ytterligare information kontakta:

Brighter Investor Relations

IR@brighter.se

Brighters Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB +46 (0)8 - 684 211 00, adviser@eminova.se, www.eminova.se.

Om Nectarine Health

Nectarine Health™ at Home är AI-baserad teknologi som är skapad för att ge en livsbejakande självständighet till äldre genom möjligheten att känna sig trygga att bo hemma längre, en säkerhet och en vetskap om att hjälp alltid finns till hands. Nectarine Health är ett internationellt företag med ett team på 40 personer och huvudkontor i Gamla Stan, Stockholm, Sverige. Vi tror på att bättre och mer intelligenta verktyg kan stötta en positiv samhällsutveckling och innebära kvalitet i omsorgen, allteftersom vi globalt blir allt äldre.

Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighters kvalitetsledningsystem är ISO-13485-certifierat. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.

För mer information, besök vår webbplats på www.brighter.se.