• Brighter AB (publ)/

Brighters dotterbolag Nectarine Health har uppnått proof of concept för ersättning från Medicare i slutanvändartest i USA

Brighter AB (Publ) meddelar idag att Nectarine Health har uppnått ”proof of concept” i slutanvändartest med Solutionology Health för ersättning från Medicare i USA.

Efter flertalet milstolpar under året, bland annat FCC-godkännanden och FDA-registreringen av Nectarine Health™ at Home samt starten av slutanvändartester med partners inom geriatrik och äldresjukvård, tar nu Nectarine Health nästa steg i kommersialiseringsfasen.

”Vårt slutanvändartest har hjälpt oss att bekräfta att tekniken är lämplig för ändamålet och har gett värdefulla insikter kring konsumenters beteenden och erfarenheter. Än mer avgörande är att användartestet har gett oss kunskap om hur vår produkt passar in utifrån hur marknaden i USA ser ut och vilka områden vi bör utforska vidare på kort sikt. Under de senaste månaderna har Nectarine Health arbetat med att utveckla ett hemvårdserbjudande tillsammans med Solutionology Health som kan ge ersättning från Medicare. Vårt främsta syfte är att göra äldreomsorgen mer prisvärd och tillgänglig. Vi är därför glada att kunna meddela att Solutionology Health framgångsrikt har fakturerat CMS (Centers for Medicare & Medicaid Services) för ett antal användare som nu kan dra nytta av fördelarna med vår produkt och deras hemvårdslösning. Detta ”proof of concept” är ett stort steg framåt i våra kommersiella satsningar”, säger Matthias Tietze, VD för Nectarine Health.

Faktureringen genom Medicare görs av läkaren, som rekommenderar Nectarine Health™ at Home som en del av sin omvårdnad om patienten. I de flesta fall får patienten därmed ta del av en vårdlösning som är till största del bekostad av Medicare.

Nectarine Health och Solutionology Health, tillsammans med sina partners, är på väg mot en överenskommelse om prissättning för de första användarna. Även om användarbasen sannolikt kommer att förbli begränsad under de kommande veckorna, räknar företaget med intäkter inom kort. Utöver det kommer slutanvändartesterna med Solutionology Health att fortsätta under fjärde kvartalet 2021, för att vidare utforska konsumenters beteenden, konsumenterfarenheter av Nectarine Health™ at Home samt ytterligare kommersiella möjligheter.

IR@brighter.se

Brighters Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB +46 (0)8 – 684 211 10, adviser@eminova.se,
www.eminova.se

Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighters kvalitetsledningssystem är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG. För mer information, besök vår webbplats på www.brighter.se.

Om Nectarine Health

Nectarine Health™ at Home är AI-baserad teknologi som är skapad för att ge en livsbejakande självständighet till äldre genom möjligheten att känna sig trygga att bo hemma längre, en säkerhet och en vetskap om att hjälp alltid finns till hands. Nectarine Health är ett internationellt företag med ett team på 40 personer och huvudkontor i Gamla Stan, Stockholm, Sverige. Vi tror på att bättre och mer intelligenta verktyg kan stötta en positiv samhällsutveckling och innebära kvalitet i omsorgen, allteftersom vi globalt blir allt äldre.

Om Solutionology Health

Solutionology Health aims to fill care gaps, in a pragmatic way. There are too many companies and processes that make things harder than they must be in the US health system. We are a collective group of SME consultant solutionologist providing healthcare innovative solutions for patients, providers and health plans. We can decrease physician abrasion for health plans and companies while ensuring quality care. Amongst many of our services we are providing a fully managed turnkey remote patient monitoring solution for medical providers. We can build complex systems to drive authorizations in simple formats. We specialize in prospective and retrospective claims review for recoupment in the most difficult billing such as radiation oncology. We specialize in the top healthcare cost drivers in the US. We provide unique specialized innovative healthcare solutions to solve the most complex issues in the industry. We guide strategy, delivery and engagement in the US for new medical devices, or treatment. We can build reimbursement strategies. We provide a plethora of specialty medical insight and knowledge that can drive change, increase efficiencies, ensure quality value-based care and quality care.