Christer Trägårdh föreslås till styrelseordförande för Brighter – Sjöstedt kliver ur styrelsen

Brighters valberedning föreslår Christer Trägårdh till ordförande för Brighters styrelse från och med 1 januari 2021. Christer Trägårdh kommer senast från rollen som chef för Svensk Bankverksamhet i Swedbank och har lång erfarenhet av styrelsearbete. Brighters grundare Truls Sjöstedt aviserar också att han, i samband med förstärkningen till styrelsen, kliver av sitt styrelseuppdrag.

– Styrelsen har under året förstärkts med ett flertal högt kvalificerade individer och med det här ytterligare förslaget känner jag mig nu fullt trygg i att lämna över det fortsatta styrelsearbetet till Christer och övriga ledamöter. Jag är fortsatt övertygad om att framtiden för Brighter är ljus och ser med stor tillförsikt på utvecklingen framåt, säger Truls Sjöstedt.

Christer Trägårdh har ett långt förflutet inom bankindustrin och en gedigen erfarenhet av styrelsearbete i varierande branscher. Mellan 2014 och 2019 satt Christer i Swedbanks koncernledning; initialt som regionchef och från 2016 som chef för koncernens största affärsområde Svensk Bankverksamhet. Dessförinnan var Christer VD på Bergslagens Sparbank och han har även arbetat i 20 år inom Handelsbanken i varierande ledande positioner.

– Brighter är ett lovande bolag i framkant av digital vård som jag har investerat i och följt sedan en tid tillbaka. Jag tar mig gladeligen an ordföranderollen och ser fram emot att bli en del av bolagets utveckling framåt tillsammans med ledningen och övriga i styrelsen, säger Christer Trägårdh.

Vidare har Christer suttit i ett 20-tal styrelser, däribland som Ordförande för Fastighetsbyrån, Vice Ordförande för Svensk Handel Försäkringar (nu SH Pension) och som styrelseledamot i UC.

Bolaget kommer inom kort att kalla till en extra bolagsstämma för beslut i ärendet.

ir@brighter.se

Henrik Norström, CEO
henrik.norstrom@brighter.se

Brighters Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB +46 (0)8 – 684 211 10, adviser@eminova.se, www.eminova.se

Brighter är ett svenskt health tech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar stärker och underlättar flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – vilket kan förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighter är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award.
Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.

Denna information är sådan information som Brighter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2 november 2020 kl. 08:33 CET.