Enligt tidigare kommunikation har Brighters dotterbolag Nectarine Health idag lämnat in ansökan om företagsrekonstruktion

Brighter AB (Publ) (“Brighter”) meddelar att dotterbolaget Pink Nectarine Health AB (”Nectarine Health”) idag, enligt kommunikation i  pressrelease från den 23 september 2022, har lämnat in ansökan om företagsrekonstruktion till Stockholms Tingsrätt.

Beslutet baseras på likviditetsbrist i Nectarine Health och bedöms vara nödvändigt för att ge Nectarine Health den tid som krävs för att förhandla fram en långsiktig finansiell lösning samt genomföra eventuella operativa förändringar. Samtidigt som Nectarine Health spås goda framtidsutsikter som affärsverksamhet får en företagsrekonstruktion betydande positiv inverkan på Brighters  likviditet och möjliggör därmed ett stärkt fokus på kärnverksamheten.

Under 2021 har Nectarine Health övergått från tidigare stadium av produktutveckling till dess slutfas med en parallellt initierad kommersialisering. Det sker bland annat genom slutanvändartester, vilket Nectarine Health under 2022 tecknat avtal om med JRW Services, en oberoende Right at Home-franchisetagare i USA. Bolaget har även i mars

2022 ingått ett avtal med Dynamark Monitoring Inc. som tillhandahåller callcenter för övervakning av personlig nödtjänst i USA. Denna integration kommer att tillåta användare i USA att ansluta till ett callcenter i händelse av ett akutlarm.

“Jag ser stora möjligheter för Nectarine Health. I USA har de erhållit samtliga regulatoriska godkännanden kopplat till elektronisk kommunikation (FCC) för samtliga tre enheter som ingår i Nectarine Health™ at Home. Systemet har vidare registrerats hos U.S. Food and Drug Administration (FDA). Den app som både slutanvändaren och vårdgivare, familjemedlemmar och omsorgspersonal använder som en del av Nectarine Health™ at Home har godkänts av såväl Apple som Google, vilket innebär att den finns tillgänglig för nedladdning i både AppStore och PlayStore. Jag hoppas att man genom en rekonstruktion får möjlighet att bygga vidare på bolagets potential” säger Christer Trägårdh, Styrelseordförande i Nectarine Health och Brighter.

Tingsrätten ska genast pröva ansökan om företagsrekonstruktion. Alltså väntar Nectarine Health beslut inom kort.

IR@brighter.se

Brighters Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB

Om Brighter
Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighters kvalitetsledningssystem är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.

För mer information, besök vår webbplats på www.brighter.se