Bris har öppet hela sommarlovet

Bris stödverksamhet tar inte sommarlov. Varje dag hela sommaren kan barn och unga ringa, mejla eller chatta med Bris kuratorer. Förra året hade Bris omkring 4000 kurativa kontakter under sommarlovet.

Förra sommaren ökade Bris kontakter både med barn och vuxna i alla stödkanaler. Även i år har Bris öppet hela sommaren för att möta barns och ungas behov av stöd.

– Bris tar höjd för en intensiv sommar. Vi vet att barn som mår dåligt eller är utsatta riskerar att bli ännu mer isolerade och ensamma under sommarlovet då vardagen tar paus, säger Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare.

Psykisk ohälsa är det vanligaste ämnet när barn kontaktar Bris, oavsett tid på året. Barn beskriver att de lämnas ensamma med ångest och oro, och att det skapar ångest att ha ett helt sommarlov med oceaner av oplanerad tid framför sig.

”Jag har sådan ångest inför sommarlovet. Jag klarar inte av att planera mitt liv ens för några timmar, eller dagar framåt. Och nu ligger flera veckor framför mig.”

”Under sommarlovet kände jag rädsla och oro hela tiden. Jag kunde komma hem och det var ingen hemma. Alldeles tyst och tomt. Jag hatade och hatar att vara ensam eftersom det är då ångesten blir som värst.”

På sommaren brukar också kontakter som rör familj och familjekonflikter öka något, samt kontakter som handlar om att ens stöd från andra instanser har pausats under sommaren.

– Ett annat vanligt ämne är utanförskap. Vi pratar med många barn som känner sig ensamma när kompisar försvinner iväg på semestrar och aktiviteter. På sommarlovet märks det extra tydligt om du bor i en familj där pengarna inte riktigt räcker till, säger Sofia Lindstén, kurator i Bris stödverksamhet.

Bris har öppet för barn och unga via telefon (116 111), chatt och mejl varje dag kl 14-21.
Bris vuxentelefon om barn har öppet vardagar kl 9-12 på 0771-50 50 50.

Anna Holmqvist, pressekreterare
anna.holmqvist@bris.se

Bris, Barnens rätt i samhället, är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå barn och unga i utsatta situationer samt upprätta möjligheter för barn och unga att föra en dialog med vuxna. Bris vision är ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses. FN:s konvention om barnets rättigheter utgör grunden för Bris arbete och Bris bidrar med sitt arbete till FN:s hållbarhetsmål i Agenda 2030. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Mer information om Bris finns på www.bris.se

Snabbfakta

Bris stödverksamhet har öppet hela sommarlovet. Förra året hade Bris 4000 kurativa kontakter under sommarlovet.

Sofia Lindstén, kurator i Bris stödverksamhet