Brisbot ger snabba svar där barn befinner sig

Bris vill finnas där barnen finns, möta dem och ge stöd på deras villkor. Brisbot är en ny chatbott som ger snabba svar direkt i messenger-appar som Kik och Facebook Messenger. Den är ett svar på många barns önskemål om att enklare kunna få råd, tips och svar på vanliga frågor.

Till Brisbot kan barn ställa frågor utifrån förvalda alternativ och få svar som är skrivna av Bris kuratorer. Med Brisbot hoppas Bris kunna sänka trösklarna till stödverksamheten och nå fler barn och unga. Den finns i redan befintliga kanaler så du behöver inte ladda ner någon ny app eller skaffa ett inlogg för att komma igång.

– När vi frågade barn och unga vad de önskade från Bris digitala stöd handlade många svar om att utveckla en slags kunskapsbank där det går att läsa om olika situationer och ämnen, och få tips och råd. Brisbot är vårt sätt att paketera en sådan tjänst, så att upplevelsen blir att barnet och boten har en chattkonversation på vägen till svaret, säger Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare.

I Sverige finns 2 miljoner barn, men bara ett Bris. Ibland är väntetiden till stödverksamheten tyvärr lång. Brisbot är ett komplement till Bris kuratorer och en möjlighet att läsa och ”prova på” Bris stödverksamhet utan att behöva vänta.

– Brisbot kan självklart inte ersätta det personliga samtalet med en kurator. Boten kan inte ha långa konversationer utan alla frågor och svar är skrivna på förhand. Och Brisbot hjälper alltid barnet att ta kontakt med Bris kuratorer om hen vill det, säger Magnus Jägerskog.

Bris vet att det bästa sättet att lösa problem eller att få stöd är att prata med någon. Men Bris vet också att många barn som skulle behöva det aldrig lyfter luren eller loggar in på Bris hemsida.

– Nu får vi chansen att nå barn och unga som inte vill eller kan ta kontakt med en kurator. När barn och unga börjar sätta ord på tankar, erfarenheter och frågor kan de också börja formulera sitt behov av stöd och hjälp. Kan Brisbot hjälpa bara ett barn i det så har den uppfyllt sitt syfte. Boten kommer alltid att hänvisa till oss vid allvarliga frågor, och förhoppningsvis kan den på så sätt bli en knuff i rätt riktning för de som behöver stöd från Bris, säger Sara André, kurator i Bris stödverksamhet.

Bris stödverksamhet har öppet som vanligt hela jullovet.

Se vår film: Vi gör julen mindre ensam.

Läs mer och ladda ned filmer och bilder på brisbot.com

Silvia Ernhagen, kommunikationschef
silvia.ernhagen@bris.se

Barnens rätt i samhället (Bris) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå utsatta barn och unga samt upprätta möjligheter för dem att föra en dialog med vuxna. FN:s konvention om barnets rättigheter är utgör grunden för Bris arbete. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Mer information om Bris finns på www.bris.se.

Bris telefonnummer för barn och unga: 116 111

Bris Vuxentelefon – om barn: 077-150 50 50

PG: 90 15 04-1

Brisbot är en chattbot från Bris som svarar på barns vanligaste frågor. Den finns i Kik och Facebook Messenger.

Sara André, kurator i Bris stödverksamhet