Almedalen i eftermiddag: Seminarium om modernare OB-tillägg

Report this content

Att kunna erbjuda generösa öppettider blir tyvärr allt svårare för handeln. Höga lönekostnader tvingar allt fler butiker att stänga tidigare eller stänga igen helt. En av anledningarna är de orimliga och omoderna OB-tilläggen som avsevärt höjer handelns lönekostnader under kvällar och helger.

Tanken med OB-tillägg är god. Arbete på obekväma tider ska självklart ersättas. Däremot är de omoderna och dåligt anpassade för strukturen inom handeln idag. De bidrar till butiksdöd och utslagning av små och medelstora handlare, motverkar nyanställningar, försvårar för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden och fördyrar för konsumenten.

Den typiska helgarbetaren är en skolungdom. Utan lika mycket ansvar eller erfarenhet som ordinarie personal kan helgarbetaren på två dagar tjäna lika mycket som en ordinarie anställd gör under en hel vecka! Modernare regler behövs, anser vi.

Panel:
Bengt Hedlund, vd Butikerna
Lars Jagrén, chefsekonom Företagarna
Lena Hedö, Informationschef Leksaksbranschen

Datum: Fredagen den 8 juli
Tid: Kl 15.00
Plats: Företagarna, Mellangatan 9 i Visby

Mod

Butikerna är ett samarbete mellan flera branschorganisationer för små och medelstora butiker inom svensk detalj- och servicehandel. Anslutna branschorganisationer: Cykel Motor och Sportfackhandlarna, Stockholms Köpmannaförbund, Sveriges bagare & konditorer, Sveriges Bowlinghallars Förbund, Sveriges Glas & Porslinshandlareförbund, Föreningen Leksaksbranschen, Svensk Servicehandel & Fast Food, Svenska Antikvariatföreningen, Zoobranschens Riksförbund samt Branschorganisationen för Färg, Möbler och Interiör. Butikerna arbetar med opinionsbildning och näringspolitiska frågor såsom att påverka lagstiftning och villkor för den enskilda handlaren och erbjuder sina medlemmar juridiskt stöd och medlemsförmåner . Butikerna samarbetar med Företagarna. www.butikerna.org