Ett gigantiskt misslyckande för polis och rättsväsende

Ett gigantiskt misslyckande för polis och rättsväsende

1000-gränsen är sprängd och ökningen av antalet rån kan inte annat än ses som ett stort misslyckande för polis och rättsväsende. Dagsfärska siffror från Brottsförebyggandet rådet, Brå, talar sitt tydliga och dystra språk.
- Om Polisen varit ett privat företag hade ledningen bytts ut för länge sedan, säger Per Geijer, säkerhetschef i Butikerna.

2008 steg antalet butiksrån i Sverige med 25 procent och passerade för första gången 1000- gränsen. Totalt begicks 1009 butiksrån enligt preliminära siffror från Brå. Bakom dessa kliniska siffror döljer sig många tusen drabbade butiksanställda och butiksägare som har berövats sin trygghet och arbetsglädje på grund av den skenande utvecklingen. Utöver det trauma som drabbar de som utsatts, skapas även en stor oro i hela branschen där anställda och ägare dagligen oroar sig för om rånvågen ska nå den egna butiken.

- Utvecklingen kan inte ses som något annat än ett gigantiskt misslyckande för polis och rättsväsende, säger Per Geijer som menar att samhället helt tappat kontrollen över utvecklingen och inte längre kan säkra ett av de mest grundläggande behoven för medborgarna, nämligen att tryggt kunna inhandla mat och förnödenheter.

- Utöver det faktum att ett antal butiker under året lagt ner sin verksamhet då polisen misslyckats med att skapa trygghet i närområdet, ser vi ett ökat antal rån där kunderna drabbas i större utsträckning än tidigare. När butikerna minskar mängden tillgängliga kontanter vänder sig istället gärningsmännen mot kunderna och rånar dessa på kontanter, smycken, klockor mm.

Polisen har alltid hävdat att butikerna ansvarar för sin egen säkerhet, vilket är delvis korrekt. Butikerna ska naturligtvis, så långt det är möjligt, hantera de risker som uppstår i samband med den egna verksamheten. De risker som däremot är kopplade till den allmänna brottsligheten i samhället och därigenom ligger utanför butikens påverkan, måste dock hanteras av de skyddsfunktioner som samhället tillsatt.

- Alla politiker, såväl högsta polischef som våra folkvalda, lovar år efter år att fler poliser ska utbildas, anställas och sättas i yttre tjänst så att fler uniformerade poliser ska bli synliga på gatorna. Detta är något som branschen efterfrågat i flera år, men varje gång tvingas vi inse att de givna löftena i själva verket enbart är politiska utspel utan substans.

- Att svensk polis kan hävda att de gör ett bra jobb samtidigt som de helt saknar en strategi för att arbeta preventivt mot rånen är en gåta. Om Polisen varit ett privat företag hade ledningen bytts ut för länge sedan. Det kanske är dags att se över den möjligheten även för Polismyndigheten, avslutar Per Geijer.

För ytterligare information kontakta: Per Geijer, säkerhetschef Butikerna, 070-421 70 30, per.geijer@butikerna.org

Butikerna är en samarbetsorganisation för små och medelstora butiker inom detaljhandeln i Sverige. Butikerna är ett samarbete mellan branschorganisationerna Cykel- Motor & Sportfackhandlarnas Riksförbund, Föreningen Sveriges Möbelhandlare, Stockholms Köpmannaförbund, Sveriges Färghandlares Riksförbund, Sveriges bagare & konditorer, Sveriges Glas & Porslinshandlareförbund, Sveriges Leksakshandlares Riksförbund, Svensk Servicehandel & Fast Food, samt Zoobranschens Riksförbund som tillsammans idag har över 4 300 butiker som medlemmar. Butikerna arbetar med opinionsbildning och näringspolitiska frågor såsom att påverka lagstiftning och villkor för den enskilda handlaren och erbjuder sina medlemmar juridiskt stöd och medlemsförmåner. www.butikerna.org