Nytt banbrytande kortavtal

Butikerna tecknar nytt banbrytande kortavtal

Butikerna har tecknat ett nytt kortinlösenavtal med PBS International AB. Avtalet innebär mycket attraktiva villkor för Butikernas medlemmar.

– Det i särklass bästa avtalet i handeln utanför de största kedjorna, säger Butikernas vd Bengt Hedlund.

Prisnivån i avtalet är betydligt lägre än i nuvarande avtal och dessutom frikopplar man inlösenavtalet från teknikkravet. När Butikerna för snart tre år sedan tecknade avtal med annan inlösare så var det banbrytande. Nu tar man ytterligare ett stort steg framåt.

– Då sänkte vi prisnivåerna men under årens lopp har marknadsnivån successivt anpassat sig till vårt avtal. Vi går nu vidare och utvecklar ett nytt upplägg som ger våra medlemmar ännu bättre förutsättningar. Valet av PBS International har skett för deras breda kunskap inom kortinlösenområdet och deras stora erfarenheter inom EMV-tekniken., säger Bengt Hedlund.

Avtalet kan tecknas av alla medlemmar, även de som ännu inte installerat en EMV-klar terminal. Utbytet kan ske successivt när terminalutbudet är bredare och tekniken är klar. Det innebär att alla medlemmar kan spara kostnader redan från starten. PBS International är en oberoende kortinlösare vilket gör att butiken kan ha sina konton och andra bankaffärer på valfri bank.

– Att få så många nya kunder genom ett enda avtal är en mycket bra början för oss. Vi ser fram emot att få samarbeta med svensk handel och den kommande utvecklingen. Detta kan ses som ett steg i vår nordiska strategi. PBS International AB stärker med detta samarbete sin närvaro i Sverige, säger Per Söderqvist, vd PBS International AB.

– Vi kommer självklart att arbeta för EMV och se till att systemleverantörer och terminaltillverkare är förberedda så att allt är certifierat och klart i tid, avslutar Bengt Hedlund.

För ytterligare information kontakta: Bengt Hedlund, vd Butikerna, 070-862 21 91, bengt.hedlund@butikerna.org Per Söderqvist, vd PBS Internationl AB, 070- 536 36 77, pds@pbsint.se

Butikerna är en samarbetsorganisation för små och medelstora butiker inom detaljhandeln i Sverige. Butikerna är ett samarbete mellan branschorganisationerna Cykel- Motor & Sportfackhandlarnas Riksförbund, Föreningen Sveriges Möbelhandlare, Stockholms Köpmannaförbund, Sveriges Färghandlares Riksförbund, Sveriges bagare & konditorer, Sveriges Glas & Porslinshandlareförbund, Sveriges Leksakshandlares Riksförbund, Svensk Servicehandel & Fast Food, samt Zoobranschens Riksförbund som tillsammans idag har över 4 300 butiker som medlemmar. Butikerna arbetar med opinionsbildning och näringspolitiska frågor såsom att påverka lagstiftning och villkor för den enskilda handlaren och erbjuder sina medlemmar juridiskt stöd och medlemsförmåner. www.butikerna.org

PBS International AB är ett dotterbolag till PBS International A/S och ägs av de danska bankerna, med Danske Bank, Nordea och Nationalbanken (Riksbanken) som de största ägarna. PBS har funnits sedan 1968 och har bland annat varit verksamt inom kortinlösenområdet. Moderbolaget ligger i Danmark men företaget är lokalt förankrat i de länder där man hanterar kortbetalningar. Det svenska kontoret ligger i World Trade Center i Stockholm. www.pbsinternational.se

Butikerna, Box 92073, 120 07 STOCKHOLM, Smedjegatan 6, Sickla Köpkvarter, Nacka