Pressmeddelande från Butikerna

Mindre butiker mest drabbade av rån

Rånen i handeln ökar igen. Och värst utsatta är de mindre butikerna – som får sämst stöd.
- Vi måste få ett säkerhetsfokus på den här delen av handeln. Politiker och myndigheter måste prioritera och ta ansvar, säger Butikernas säkerhetschef Per Geijer.

Brottsförebyggande rådets statistik för första kvartalet i år är dyster läsning för handeln som under denna period utsatts för 264 rån, den högsta siffran sedan 2003.

- Det är dessutom 13 fler än 2005 som är det värsta året hitintills med totalt 942 rån, säger Per Geijer, säkerhetschef i Butikerna vars medlemmar framför allt återfinns bland de mindre butikerna.

De större kedjorna har en positiv utveckling, där minskar rånen. Säkert mycket tack vare att man har resurser att skaffa sig såväl utrustning som utbildning.

- Små butiker i allmänhet och servicehandeln i synnerhet drabbas hårt, säger Per Geijer som menar att det från politiker och myndigheter är dålig fokus på säkerhet i handeln.

Det är lätt att glömma de individer som utsätts för rånen i butikerna. Bakom varje rån döljer sig ofta två till fyra personer som mår väldigt dåligt. Det ger 500 - 1000 brottsoffer bara under första kvartalet i år!

- Varje rån är ett för mycket. Alla diskussioner, alla resurser, läggs på skydd av depåer och värdetransporter. Från Butikernas sida kommer vi att agera för att handeln och framför allt de mindre butikerna ska få en bättre säkerhet.

Butikerna erbjuder sina medlemmar utbildningar i säkerhet. Man har också ett förmånligt säkerhetspaket med avtal om larm, värdetransport och psykologhjälp.

För ytterligare information kontakta: Per Geijer, säkerhetschef Butikerna, 070-421 70 30, per.geijer@butikerna.org Bengt Hedlund, vd Butikerna, 070-862 21 91, bengt.hedlund@butikerna.org

Butikerna är en samarbetsorganisation för små och medelstora butiker inom detaljhandeln i Sverige. Butikerna är ett samarbete mellan branschorganisationerna Cykel- Motor & Sportfackhandlarnas Riksförbund, Föreningen Sveriges Möbelhandlare, Stockholms Köpmannaförbund, Sveriges Färghandlares Riksförbund, Sveriges bagare & konditorer, Sveriges Glas & Porslinshandlareförbund, Sveriges Leksakshandlares Riksförbund, Svensk Servicehandel & Fast Food, samt Zoobranschens Riksförbund som tillsammans idag har över 4 300 butiker som medlemmar. Butikerna arbetar med opinionsbildning och näringspolitiska frågor såsom att påverka lagstiftning och villkor för den enskilda handlaren och erbjuder sina medlemmar juridiskt stöd och medlemsförmåner. www.butikerna.org