Vårbudgeten positiv för mindre butiker

Företagare som anställer sin första medarbetare, sommarjobbare under 18 år och nyanlända betalar lägre arbetsgivaravgifter första året. I regeringens vårbudget utökas det så kallade växastödet till att gälla de två första åren. Något som samarbetsorganisationen Butikerna hyllar.

Förhoppningen är att de generösare reglerna ska få fler enmansföretagare att anställa och växa verksamheten.

- Det känns bra eftersom de flesta jobb av denna karaktär är inom handeln, säger Butikernas vd Bengt Hedlund.

Notan för skattesänkningen beräknas landa på 110 miljoner kronor 2019 och 210 miljoner nästa år.

För ytterligare information kontakta:
Bengt Hedlund, vd i Butikerna, 08-505 970 31, bengt.hedlund@butikerna.org

Butikerna är ett samarbete mellan flera branschorganisationer för små och medelstora företag inom svensk detalj- och conveniencehandel. Totalt har man cirka 4 000 medlemmar. Butikerna arbetar med opinionsbildning och näringspolitiska frågor såsom att påverka lagstiftning och villkor för den enskilda handlaren. Man erbjuder också sina medlemmar juridiskt stöd och medlemsförmåner. Butikerna samarbetar med Företagarna. Anslutna branschorganisationer: Cykel Motor och Sportfackhandlarna, Lek- och Babybranschen, Convenience Stores Sweden, Svenska Antikvariatföreningen, Sveriges bagare & konditorer, Sveriges Bowlinghallars Förbund Zoohandlarnas Riksförbund, KlarSynt.