Sommarsäsongen närmar sig - Byggmax anställer 114 personer

Byggmax tror på fortsatt boom för hemmasnickrare och rustar för högsäsongen. Förra året öppnade Byggmax sju nya butiker i Norden och ökade sin försäljning med 16 procent till 2,4 miljarder kronor. 2010 fortsätter expansionen och Byggmax anställer nu totalt 114 personer över hela landet inför sommaren – och det kan bli fler. Byggmax idé att sälja byggvaror av hög kvalitet till lågt pris tilltalar många, i både hög- och lågkonjunktur.

- Vi är otroligt glada att kunna komma med positiva nyheter och utvidga vår verksamhet i tider då många tvingats till neddragningar. Byggmax lågpriskoncept har hittat rätt och vi fortsätter anställa inför våren och sommaren, säger Magnus Agervald, VD för Byggmax. Hemmafixartrenden håller i sig Byggmax bokslut för 2009 visar på en organisk tillväxt för Sverige, Norge och Finland med 16 procent jämfört med 2008 och Byggmax ser fortsatt goda expansionsmöjligheter. Flera faktorer gör att 2010 kan bli ännu ett starkt år för Byggmax. Hemmafixartrenden håller i sig, svenskarna köper byggmaterial för cirka 30 miljarder årligen. Många har mer i plånboken samtidigt som ROT-avdraget bidrar till att fler passar på att renovera, bygga till och bygga om. - Vår affärsidé – att spara pengar tillsammans med våra kunder – uppskattas av många människor i både låg- och högkonjunktur. Vi kommer att öppna minst sju nya butiker i år – och vi siktar på totalt cirka 120 butiker i Norden. Vår filosofi är att det ska gå snabbt att handla och vara billigt hos oss. Då kan kunden ägna sin tid åt att bygga och samtidigt spara pengar, säger Magnus Agervald. Byggmax är den snabbast växande byggvaruhuskedjan i Sverige och har sedan starten 1993 öppnat 61 butiker. Samtidigt som expansionen i Sverige fortsätter expanderar Byggmax även i Norge och Finland. I dagsläget finns 48 butiker i Sverige, elva i Norge och tre butiker i Finland. De mest lojala kunderna Byggmax är den enda helt svenskägda byggvarukedjan och säljer bygginriktade varor såsom virke, golv, gips, cement, fönster, dörrar och färg till både proffs och hemmafixare. Byggmax koncept är att erbjuda kunderna produkter med bra kvalitet till ett lågt pris. Sedan 1998 har företaget haft lägst pris på byggvarukorgen i DNs prisundersökningar. Företaget har också marknadens mest lojala kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2007 och 2008. Byggmax är också det byggvaruhus som Sveriges villaägare anser är billigast. Enligt Vi i Villas Villapanel anser 61 procent av männen och 49 procent av kvinnorna att Byggmax är billigast, mot 13 procent respektive 17 procent för närmaste konkurrent. Se var Byggmax säsongsanställer i bifogad fil. För mer information om tjänsterna, besök www.byggmax.se. För ytterligare information, vänligen kontakta: Magnus Agervald, VD Byggmax, Mobil: 0761-19 00 20, E-post: magnus.agervald@byggmax.se Pressmeddelande 2010-03-18