• Byggnads/

2007-01-17 40 östeuropeiska Byggarbetare bodde i en dödsfälla – jobbtrafficking måste få ett stopp

Tidningen Byggnadsarbetaren rapporterar idag att närmare 40 östeuropeiska byggnadsarbetare bodde i en industrilokal i Malmö som eldhärjades natten till tisdagen. Brandinspektören i Malmö säger att lokalerna var rena dödsfällan.

- Hur många ska behöva dö innan jobbtraffickingen får ett stopp, säger Byggnads ordförande Hans Tilly i en kommentar.

- Det är inte första och säkert inte den sista gången vi ser våra utländska kollegor fara illa på grund av samvetslösa arbetsgivare. Utländsk arbetskraft arbetar under slavliknande förhållanden. De saknar ofta det allra mest grundläggande arbetsskyddet, får inte ut sina löner, bor i utdömda lokaler och hotas av sina arbetsgivare om de talar med facket eller med svenska myndigheter. Detta är inget annat än utnyttjande av människor som kommer hit för att hitta sin försörjning. Det är en form av jobbtrafficking och jag likställer det med annan människohandel, fortsätter Hans Tilly.

- Detta utnyttjande av våra utländska kollegor måste få ett stopp. Regeringen måste ta ett helhetsgrepp kring den situation som råder på byggarbetsmarknaden: 1. Justitieminister Beatrice Ask måste tillföra mer resurser till ekobrottsmyndigheten, polisen och åklagarna för att de ska kunna komma åt den organiserade och maffialiknande brottsligheten inom byggsektorn.
2. Migrationsminister Tobias Billström måste lyfta frågan om jobbtrafficking med sina kollegor på EU-nivå. Trafficking är ett gränsöverskridande problem som kräver gränsöverskridande åtgärder. 3. Arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin måste omedelbart stoppa neddragningen på Arbetsmiljöverket och istället tillföra mer resurser. Det är bara Arbetsmiljöverket som har laglig rätt att inspektera och stoppa byggen med livsfarliga arbetsförhållanden.
4. Finansminister Anders Borg måste omedelbart ge Skattemyndigheten rätt att göra oannonserade stickprovskontroller på byggarbetsplatser, avslutar Hans Tilly.