Arbetslösheten rekordhög i byggbranschen

Byggnads och Målarnas a-kassa har redovisat siffror som visar att arbetslösheten nu är uppe i 11 % av Byggnads och Målarnas medlemmar (öppet arbetslösa och i arbetsmarknadspolitiska program). Det finns inga tecken som visar att ökningen mattas av. Tvärtom riskerar vi att nå de nivåer som vi hade vid förra lågkonjunkturen 2008-2009. Nu måste det till politiska initiativ för att få ner arbetslösheten och få en a-kassa som ger en rimlig ersättning.

Det är oerhört allvarligt att arbetslösheten nu ökar så snabbt och att vi inte ser någon ljusning i konjunkturprognoserna. Vi riskera att förlora en hel generation av unga människor som inte får jobb i byggsektorn eller en lärlingsplats. Jag efterlyser tydliga politiska initiativ för att få ner arbetslösheten och ge våra ungdomar framtidstro. Jobbpakten hade varit ett bra verktyg för att få fler i jobb och det är förvånande att arbetsgivarna inte tog den chansen, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm i en kommentar.

Det är också så att många av Byggnads medlemmar som blir arbetslösa möts av den bistra verkligheten att a-kassan inte ger skydd vid arbetslöshet. Det är inte många som klarar av att leva på de oerhört låga nivåer som a-kassan ger. Det innebär ekonomisk katastrof för många. Detta är ett allvarligt problem för svensk ekonomi och arbetsmarknad, inte minst i lågkonjunkturer då hushållens efterfrågan behöver hållas uppe, fortsätter Johan Lindholm

Nu är det dags för samtliga partier att inse att vi måste få en a-kassa värd namnet. I dag får endast 10 procent av de heltidsarbetande som blir arbetslösa tänkta 80 procent av den tidigare lönen. Eftersom taket inte räknats upp på tio år ligger maxersättningen från a-kassan i stället en bra bit under 50 procent av genomsnittslönen i Sverige. Två av tre arbetslösa får ingen arbetslöshetsersättning alls - utan är hänvisade till egna besparingar, familjen eller socialbidrag. Det är dags att höja ersättningsnivåerna och visa våra arbetslösa att vi har ett välfärdssamhälle med solidaritet, avslutar Johan Lindholm

Kontakt:

Kommunikationschef Matz Larsson, 0706-813702