BILDER: Byggnads kulturstipendium till Göteborg, Uddevalla och Uddebo

Av de 18 stipendiater som idag mottog fackförbundet Byggnads kulturstipendium ur statsministerns hand är tre stycken verksamma i Västra Götaland.

Idag delade statsminister Stefan Löfven ut stipendier till ett värde av 270 000 kronor vid en ceremoni på Clarion Hotel Arlanda Airport.

567 ansökningar kom in till Byggnads stipendienämnd i år, vilket är rekord.

– Estetik, kreativitet och förmåga att uttrycka sig konstnärligt är en tillgång i alla yrken. Kulturella upplevelser är, och har alltid varit, viktiga för arbetarrörelsen. Jag är stolt och glad över att vi som fackförbund kan stötta dessa begåvade kulturutövare, säger Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm .

Ansökningarna var av hög kvalitet och efter ett gediget granskningsarbete kunde nämnden utse 18 stipendiater, varav tre är verksamma i Västra Götaland. Dessa är:

Isak Bergström, Uddebo - Musik
Isak Bergström är aktiv inom nätverket Folkmusiker mot rasism och vill genom workshops öppna upp för mer inkluderande samtal om begreppet tradition. Vad är tradition för dig och vilka traditioner har betydelse för dig? Viktiga frågor att diskutera i mångfaldens Sverige. Isak får Byggnads kulturstipendium för att starta dessa workshops på olika platser – klassrummet, arbetsplatsen och kulturföreningar.

Johan Björklund, Göteborg - Musik
Barn och unga har idag olika förutsättningar, ofta beroende på var de bor, när det gäller att få uppleva och inspireras av olika konstnärliga uttryck. I mer än 20 år har Johan Björklund arbetat med skolprojekt där han med jazz och improvisation möter en ung och öppen publik. Han får Byggnads kulturstipendium för att kunna satsa mer för att nå de som idag befinner sig utanför storstaden.

Johan Björkegren, Uddevalla - Bildkonst
Johan Björkegren har ett flöde av bilder i sig som oavbrutet rinner ur hans penna. Johan intresserar sig för det tysta, för saknaden och tiden och han illustrerar detta i sina tuschteckningar på ett magnifikt sätt. Johan får Byggnads kulturstipendium för att koncentrerat kunna arbeta med sina teckningar i gränslandet mellan måleri, skulptur och teckning.

Här kan du läsa mer om stipendiet och de övriga kandidaterna.

Byggnads kulturstipendienämnd består av:

• Stefan Löfven, partiordförande Socialdemokraterna: ordförande
  • Gunilla Kindstrand, kulturjournalist: litteratur, teater och journalistik
  • Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads: arkitektur, konsthantverk
  • John Rasimus, konstnär: bildkonst, fotografi och film
  • Jan Granvik, förbundsordförande musikerförbundet: musik
  • Nina Svensson, konstnär: bildkonst, fotografi och film
  • Anna Rundberg, ledningsassistent Byggnads: scenkonst, dans, konsthantverk

Byggnads kulturstipendium har delats ut årligen sedan 1966. Stipendiaterna får 15 000 kronor vardera.

Emma Sahlén Grip, pressekreterare

Telefon: 010-601 15 00