Bostadspolitik het fråga på Byggnads kongress

Under mottot ”Vi är händerna som bygger Sverige” börjar idag Byggnads 17:e ordinarie kongress på Clarion Hotel Post i Göteborg. Under fyra dagar kommer viktiga frågor som arbetsmiljö, ordning och reda i byggbranschen, inflytande och jämställdhet att debatteras. Statsminister Stefan Löven kommer också att tala under kongressens inledande dag.

Ett särskilt viktigt område som också kommer att diskuteras är Sveriges bostadspolitik. Enligt konjunkturinstitutets barometer har byggföretagen sänkt sina förväntningar på utvecklingen av byggandet framöver. Byggnads menar dock att byggföretagen behöver ändra fokus från vinst till behov.

-Med tanke på att bostadsköerna är långa i de flesta av Sveriges kommuner, är det knappast en behovsbrist som ligger bakom de sänkta förväntningarna, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm. Snarare handlar det om att vi lämnat över bostadspolitiken till marknaden och då räknas bara en tjock plånbok.

Förra året påbörjade 65 000 bostadsbyggen, men behoven är ännu större. Enligt Boverket behövs 600 000 nya bostäder fram till år 2025, eller drygt 80 000 nya bostäder om året.

-När byggföretagen inte längre kan sälja dyra bostadsrätter börjar de genast prata om tillbakagång. Vi måste få en ny bostadspolitik som sätter vanligt folk i centrum – i stället för höga vinster. Att bo är en grundläggande social rättighet och ska så vara, säger Johan Lindholm.

Temat ”Samhälle, byggande och näringspolitik” kommer att debatteras av kongressen klockan 11.20 – 12.15 under fredagen den 1 juni.

Mer information om Byggnads kongress och ackreditering för press hittar du här: www.byggnads.se/om-oss/kongress/2018

Följ kongressen live: byggnads.se/live

Kontakt:

Byggnads pressjour

Taggar:

Att bo är en grundläggande social rättighet och ska så vara!
Johan Lindholm, Byggnads ordförande