Byggfacket som ökar för andra året i rad

Förra året ökade fackförbundet Byggnads med 480 medlemmar. Byggnads har också fått fler kvinnor som medlemmar, vilka nu utgör 1,4 procent av medlemskåren. Efter några år av vikande medlemsantal har Byggnads därmed för andra året i rad fått utvecklingskurvan att peka uppåt.

Elin Sidås, träarbetare, en av Byggnads drygt 100 000 medlemmar. Foto: Byggnads

– Vi har satt tuffa mål om att bli både fler medlemmar och organisera fler kvinnor. Det har gett resultat som vi verkligen ska vara stolta över, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Det senaste decenniet har byggbranschen förändrats mycket. I takt med att antalet underleverantörer ökar blir tillfälliga anställningar vanligare. Många tvingas också lämna sin anställning för att sedan ta samma jobb som egenföretagare. I det fackliga arbetet läggs nu mer kraft på uppsökande verksamhet.

– Förra årets ökning är ett kvitto på att Byggnads särskilda satsningar på ny kompetens och utveckling av arbetssätt och information om medlemskapet fungerar. Men vår resa har bara börjat. Vi vet ju att vi behövs, men vi behöver bli ännu fler som känner till varför det är så viktigt att ha en stark fackförening i ryggen, säger Linn Svansbo, Byggnads ombudsperson för medlemsutveckling.

Under 2018 storsatsar Byggnads med en bussturné över hela landet, framför allt för att träffa yrkesarbetande i små och medelstora företag. Målet som Byggnads kongress antog 2014 är att Byggnads år 2022 ska organisera 90% av arbetsmarknaden, och att 5% av medlemskåren ska vara kvinnor.

Kontakt:

Byggnads pressjour