Byggföretag hotar, förhör och skrämmer Byggnads medlemmar

Byggnads har fått kännedom om att NCC och Peab i flera fall har försökt skrämma och hota våra medlemmar att inte utöva sin lagliga rätt att konflikta. Dessutom har de lagt ut jobb på underentreprenörer för att kringgå Byggnads varsel. Detta är ett brott mot den svenska modellen och det går stick i stäv med den tradition och sedvänja som finns på svensk arbetsmarknad att respektera varandras stridsåtgärder.

- Vi förutsätter nu att Sveriges Byggindustrier (BI) och dess medlemsföretag omedelbart ser till att dessa trakasserier upphör. Vi kräver att våra medlemmar får en ursäkt och en garanti att de inte förlorar jobben. Det är upprörande att arbetsgivarna ägnar sig åt regelbrott mitt under rådande medling, sägerJohan LindholmByggnads ordförande.

- Nu får vi ägna tid åt att förklara för våra medlemmar vilka rättigheter de har istället för att komma framåt i förhandlingarna och närmare en lösning att få ordning och reda på arbetsplatserna, fortsätterJohan Lindholm.

Följande exempel har kommit oss till kännedom:

1. På NCC: s arbetsplats kvarteret Rådhuset i Kristianstad så har platschefen fredagen den 8 mars kallat in hela arbetsstyrkan till enskilt förhör (cirka 25 personer). Förhöret gick ut på att platschefen ville ha reda på vilka som skulle gå ut i strejk.

2. På NCC:s Arbetsplats Höljesdammen i Värmland så har platschefen den 14 mars hotat arbetslaget med uppsägning om man inte jobbar trots att man blir uttagen i strejk.

3. På NCC i Gävle så säljer företaget bort jobben till underentreprenör för att kringgå varslade konfliktåtgärder. Samtidigt har NCC kallat in gruppen till möte angående personalfrågor gällande arbetsmoral, lönefrågor och framtiden inom arbetsplatser i Gästrikland.

4. På PEAB Sverige AB och PEAB Anläggning AB i Dalarna så försöker företagen kringgå varslade konfliktåtgärder genom att sälja ut jobben till underentreprenörer samtidigt hotar företagen med uppsägningar om man inte går med på att låna ut anställda till de PEAB arbetsplatser som inte är uttagna i konflikt.

- Vi kommer aldrig att stillatigande se på när företagen via hot och förhör försöker pressa våra medlemmar att inte använda sig av sin grundlagsskyddade rättighet att gå ut i konflikt. Detta försvårar självklart pågående förhandlingar som istället borde handla om hur vi får ordning och reda och en bra arbetsmiljö på våra byggarbetsplatser, säger Torbjörn Hagelin Byggnads avtalssekreterare.

För mer information kontakta:

Johan Lindholm, Byggnads ordförande, 070-306 65 40

Torbjörn Hagelin, Byggnads avtalssekreterare, 070-229 01 62