Byggnads bidrar med konstruktiva lösningar i byggkonflikten

I ett läge där byggbranschen står inför att ett varsel om strejk träder i kraft nästa vecka om ingen lösning nås har Byggnads arbetat fram ett förslag på hur branschen kan skapa ordning och reda genom ett huvudentreprenörsansvar inskrivet i avtalet. Förslaget är överlämnat till medlarna och nu ligger bollen hos motparten att visa vilja till en lösning.

- BI har hävdat att ett huvudentreprenörsansvar i kollektivavtalet inte är rättsligt möjligt men vi är övertygade om att det går om bara viljan finns. Vårt förslag är framarbetat av våra jurister och det möter upp båda parternas synpunkter på ett konstruktivt sätt, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm.

- Vi vill i det här läget, av respekt för medlarnas arbete, inte gå in på detaljerna av vårt förslag men vi ser möjligheter. Med detta hoppas vi kunna lösa den viktiga frågan om huvudentreprenörsansvar och undvika strejk nästa vecka, säger Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin

För mer information:

Johan Lindholm, Byggnads ordförande 070-306 65 40