Byggnads föreslår förlängt Byggavtal

2009-03-23

Byggnads föreslår förlängt Byggavtal Idag har Byggnads sagt nej till medlarnas bud i de pågående avtalsförhandlingarna med Sveriges Byggindustrier (BI). Istället föreslår Byggnads att det nu gällande avtalet förlängs till 2010-03-31 med den förändringen att inrapportering av löner endast ska ske för Byggnads medlemmar.
När Byggnads i oktober 2008 sade upp bygg- och anläggningsavtalet var det för att förenkla och förbättra de nu gällande avtalen i byggbranschen - för att få ordning och reda.

Av erfarenhet vet vi att under en ordinarie avtalsrörelse är det så många andra frågor som kräver uppmärksamhet att den här typen av förenklingsfrågor inte orkas eller hinns med. Vi ville att dessa frågor skulle vara borta från bordet till avtalsrörelsen 2010.

- Sveriges Byggindustrier (BI) har nu valt att inte möta Byggnads i arbetet med att skapa ordning och reda. Istället har BI fört in en mängd andra frågor, som har med maktbalansen på arbetsmarknaden att göra, vilket har lett till att Byggnads sagt nej till medlarnas slutbud. Istället föreslår Byggnads att nu gällande avtal förlängs till 2010-03-31, med den förändringen att inrapportering av löner endast ska ske för Byggnads medlemmar, säger Byggnads ordförande, Hans Tilly.

- Vi beklagar att vi inte nådde ända fram. Vi är väldigt angelägna om att arbetet med att få ordning och reda fortsätter, även om vi inte nådde hela vägen denna gång. Därför föreslår vi fortsatta diskussioner om ett nytt Byggavtal där texterna förenklas och förbättras för att skapa ordning och reda, säger Hans Tilly.