Byggnads går Stråthutredningen tillmötes

2009-09-19

Byggnads går Stråthutredningen tillmötes Stråthutredningen, som kom med sitt slutbetänkande den 12 dec. 2008, föreslår att fackförbund ska lämna in sina kollektivavtalsvillkor till Arbetsmiljöverket. Detta för att utländska företag som vill etablera sig i Sverige lättare ska få information om vilka löner och andra villkor som gäller i olika branscher. Byggnads har börjat rapportera in sina löneuppgifter till Arbetsmiljöverket. – Byggnads har tidigare blivit beskyllda för att för att inte ha transparanta lönevillkor, som gjort att utländska byggföretag inte kunnat förutse vilka löner och villkor som gäller i byggbranschen. Det stämmer inte, löneuppgifterna har hela tiden funnits på Byggnads hemsida eller så har företagen kunnat höra av sig till våra avdelningar, säger Byggnads ordförande Hans Tilly.

– För att underlätta ytterligare för utländska företag skickar vi också in våra löneuppgifter till Arbetsmiljöverket, säger Hans Tilly.

– Tyvärr förhindrar arbetsgivarna, Sveriges Byggindustrier (BI) att Stråthutredningens förslag inte kommer till sin fulla rätt. Det bästa vore nu om BI kunde följa den granskningsöverenskommelse som finns och leverera in löneuppgifter till oss så att Arbetsmiljöverket kan få in än mer tillförlitlig statistik, avslutar Hans Tilly.