Byggnads håller kongress i dagarna fyra

2010-06-01

Byggnads håller kongress i dagarna fyra Under fyra dagar i början av juni, 3-6 juni, håller 112 ombud kongress i Stockholm om Byggnads framtid. Kongressen kommer bland annat ta beslut om ett dokument för Byggnads hållning i arbetsmarknadspolitiken, bostadspolitiken, kring a-kassan och ungdomars situation på bostadsmarknaden. Kongressen kommer också att besluta om en ny organisation.

– Det är något extra fint och högtidligt med en kongress. När Byggnads högsta beslutande organ träffas vart fjärde år är all fulla av energi att vara med i diskussionerna och lämna sitt bidrag till ett ännu bättre och starkare Byggnads, säger Byggnads ordförande Hans Tilly.

På kongressen finns det 183 röstberättigade; 112 ombud och 71 förbundsfullmäktigeledamöter. Till årets kongress har det kommit in 289 motioner. Bland dessa hittar vi förslag om arbetsrätt, arbetstidsfrågor, lönepolitik, trygghetsfrågor m.m.

En annan viktig fråga som kommer att diskuteras är förslagen till ny organisation. Ombuden kommer att ta ställning till om vi ska organisera verksamheten i 11 regioner istället för de 24 avdelningarna som finns nu. För att möjliggöra detta innehåller organisationsutredningen även förslaget att Byggnads ska införa förtroendemannaklubbar för att få fackliga förtroendemän mer aktiva även utanför arbetsplatsen.

Ombuden kommer också att ta beslut om en ny differentierad medlemsavgift i förhållande till lönenivåer. Det innebär att de flesta medlemmarna får sänkt avgift.

– Inför nästa kongressperiod blir Byggnads prioriterade frågor kollektivavtalsbevakning, medlemsvärvning, en bättre arbetsmiljö för Sveriges byggnadsarbetare och ett Byggnads som tar ännu större plats, säger Hans Tilly och blickar framåt.

Kongressens tema är Bygger, Berika, Berör. Det sammanfattar på ett väldigt bra sätt vad Byggnads är och vad det är vi arbetar med och vilka visioner vi har.

Bygger beskriver vad våra medlemmar arbetar med dagligen och det beskriver också vårt fackliga arbete i Byggnads. Våra medlemmar bygger vårt samhälle så att alla har någonstans att bo och verka. Byggnads bygger starka kollektivavtal som ger bra villkor för våra medlemmar.

Berikar beskriver Byggnads ständiga kamp för ett rättvist samhälle där alla får plats och där rättvisan berika vårt samhälle. Byggnads berikar debatten och samhället.

Berör beskriver att Byggnads inte tvekar att sticka ut och ta plats. Vi berör människor genom vår orädda hållning och tydliga krav.

Kongressen, som direktsänds på Byggnads hemsida www.byggnads.se hålls, på Folkets Hus i Stockholm. Särskilda kongressprogrampunkter: ? Torsdag den 3 juni kl. 09.00-12.00, rum 202, seminarium om arbetsförhållandena vid Fotbolls-VM i Sydafrika och andra stora idrottsevenemang.
? Torsdag den 3 juni kl. 14.00 kongressöppning med inledningsanförande av Hans Tilly.
? Fredag den 4 juni kl. 12.30-13.30, rum 202, bostadspolitiskt seminarium med bland annat kommunalråd Anders Lago (s), statssekreterare Dan Eriksson (kd) och Staffan Carenholm förbundsdirektör Sveriges arkitekter.
? Fredag den 4 juni kl. 14.00 besöker partiledare Mona Sahlin (s) kongressen och delar bland annat ut Byggnads kulturstipendier.
? Lördag den 5 juni kl. 11.00 talar LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin till kongressen.
? Lördag den 5 juni kl. 15.00 talar SSUs ordförande Jytte Guteland till kongressen.

www.byggnads.se

Taggar: