Byggnads just nu påväg till Qatar

-vad har hänt sedan sist?

Mellan den 6-8 november reser Byggnads ordförande Johan Lindholm och BWI till Qatar för att följa upp och med egna ögon se vad som har hänt sedan han var där för drygt ett år sedan. Under besöket kommer delegationen att träffa företrädare från Qatars regering, byggföretag och man kommer att besöka läger där byggnadsarbetarna bor. Det finns möjlighet att få information direkt från Qatar under dessa dagar.

Fotbolls-VM 2022 är planerat att hållas i landet Qatar. Qatar har uppmärksammats som ett skräckexempel där migrantarbetare utför byggnationerna inför VM under vidriga förhållanden. Dödssiffrorna och lidandet är redan uppe i höga nivåer och världen fick upp ögonen för detta för ca ett år sedan då tidningen The Guardian avslöjade chockerande uppgifter om förhållandena i Qatar. Vid samma tidpunkt åkte Byggnads och BWI dit. I samband med besöket togs en lista på 11 krav på förändringar till Qatar och FIFA. Men fortfarande står Qatar bakom Kafala-systemet som är vår tids moderna slaveri. Resan till Qatar är en del i ett större internationellt arbete som Byggnads gör inom ramen för projektet Decent Work. Det syftar till att öka de fackliga och mänskliga rättigheterna vid byggnationerna inför alla större internationella idrottsevenemang som OS och Fotbolls-VM.

För mer information:

På plats i Qatar: Matz Larsson 070-681 37 02