Byggnads kommenterar Socialdemokraternas handlingsplan för ordning och reda

Socialdemokraternas Stefan Löfvén och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson presenterar idag en handlingsplan för att skapa ordning och reda på arbetsmarknaden. Äntligen, säger Byggnads som kämpat hårt för dessa frågor och som drivit på för att politiker och beslutsfattare ska komma till handling. Byggnads ser med glädje hur deras förslag nu kan bli verklighet vid ett regeringsskifte.

-  Byggbranschen statuerar ett tydligt exempel på hur svensk arbetsmarknad har påverkats av internationaliseringens baksidor. Det råder vilda västern på många byggarbetsplatser med osund konkurrens och lönedumpning. Därför är det en otroligt viktig markering att man nu sätter ner foten och kräver svenska kollektivavtal på svensk arbetsmarknad, säger Johan Lindholm, Byggnads ordförande som också deltar på pressträffen.

-  Handlingsplanen är efterlängtad av Sveriges byggnadsarbetare. De här frågorna är våra medlemmars vardag och vi har jobbat hårt för att få till en förändring. Blir det här verklighet kan vi sträcka på oss ordentligt. Socialdemokraterna lovar att riva upp Lex Laval. S har också tagit till sig vårt förslag om huvudentreprenörsansvar. Utöver det föreslår man också månadsrapportering, registrering av företag, regleringar för bemanningsföretag och personalliggare. Viktiga åtgärder för vår bransch.Vi kan bara välkomna handlingsplanen, säger Johan Lindholm.

-  På en internationell marknad behövs också en nationell lagstiftning som möter upp. Det är mycket glädjande att se att våra politiker har insett det behovet och inte bara lägger sig platt för marknaden som den borgerliga regeringen. Tillsammans kan vi åstadkomma förändring och vända den negativa utvecklingen på arbetsmarknaden idag, avslutar Johan Lindholm.

För mer information:

Johan Lindholm, Ordförande Byggnads 070-306 65 40