Byggnads kräver krafttag för en bättre arbetsmiljö

2008-06-11

Byggnads kräver krafttag för en bättre arbetsmiljö Under två dagar, den 10-11 juni, har Byggnads förbundsfullmäktige sammaträtt på Rönneberga. Fullmäktige beslutande under onsdagen ta följande uttalande om arbetsmiljö.

Uttalande av Byggnads Förbundsfullmäktige den 11 juni 2008 Under den senaste tiden har vi fått rapporter om ett flertal dödsfall i byggsektorn. Tyvärr är detta inte någon ovanlighet. I genomsnitt omkommer en byggnadsarbetare i månaden. Detta fortsätter, månad efter månad, år efter år. Till detta kommer alla de människor som skadar sig på arbetsplatserna, vilket för många resulterar i ett livslångt lidande. Vi har också kunnat konstatera att asbest åter har blivit en faktor att räkna med på arbetsplatserna och att asbestsanering många gånger sker utan att gällande regler följs.

Många arbetsgivare prioriterar annat än en säker arbetsmiljö och låter pressade byggtider leda till att många av våra medlemmar arbetar i en osäker och farlig miljö.

Den borgerliga regeringen, med arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin i spetsen, prioriterar nedskärningar och orättvisor framför en säkrare arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har fått minskade resurser och därmed också sämre förutsättningar att kontrollera oseriösa arbetsgivare. Det är bara Arbetsmiljöverket som har laglig rätt att inspektera och stoppa byggen med livsfarliga arbetsförhållanden.

Byggnads Förbundsfullmäktige uttalar därför:

Att arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin måste omedelbart stoppa neddragningen av Arbetsmiljöverkets resurser och istället öka anslagen.

Att regeringen måste också tillföra mer resurser för utbildning av skyddsombud.

Att arbetsgivarna måste sätta arbetsmiljön i första hand och inte låta pressade byggtider leda till att våra medlemmar riskerar liv eller hälsa. Arbetsgivarnas efterlevnad av arbetsmiljöplanerna måste bli bättre.

Att byggherrarna måste ta ansvaret för arbetsmiljön och inte lämna över ansvaret till underleverantörerna.