Byggnads kvinnliga nätverk Näta nominerat till jämställdhetspris

Näta! är i år nominerad till Svenska Jämställdhetspriset, en nationell utmärkelse som varje år delas ut av Sveriges kvinnolobby till en aktör som aktivt jobbar för mer jämställt samhälle.

Antalet kvinnor i byggbranschen ökar stadigt. Enligt många är just Näta - Byggnads nätverk för kvinnliga byggnadsarbetare - en starkt bidragande orsak till att fler kvinnor stannar i branschen.

-          Att bara bli nominerade är verkligen jätteroligt. Det betyder ju att det vi gör är rätt och ger oss kraft att fortsätta driva jämställdhetsarbetet trots att det ibland känns tungt, säger Isabelle Lundberg, ledamot i Nätas styrgrupp.

Näta finns för att stötta, stärka och behålla tjejer i byggbranschen. Näta har haft regelbundna nätverksträffar sedan 1998, men det var framförallt efter Byggnads kongress 2014 som jämställdhetsarbetet i organisationen tog fart. Då infördes även regionala jämställdhetsansvariga och kampanjen Stoppa machokulturen drog igång.

Alla kvinnliga medlemmar i Byggnads blir medlemmar i Näta. I dagsläget har nätverket drygt 1 400 medlemmar. År 2012 var antalet yrkesverksamma kvinnor i Byggnads 812 kvinnor.

-          Jag är så otroligt stolt över Nätas idoga arbete för att få tjejer ska känna sig välkomna som byggnadsarbetare. De gör inte bara skillnad för enskilda kvinnor i branschen, utan är också en blåslampa på arbetsgivarna att ta större ansvar på arbetsplatserna och på Byggnads att driva jämställdhetsperspektivet än mer, säger Johan Lindholm.

På bilden, från vänster: Anna Glas, Stephanie Olsson, Isabelle Lundberg, Anna Lundström och Lisa Ledin.

För mer information:

Johan Lindholm,
Förbundsordförande Byggnads

Hans Reuterskiöld,
Pressekreterare Byggnads

Isabelle Lundberg
plattsättare, aktiv i NÄTA!

Citat

Att bara bli nominerade är verkligen jätteroligt. Det betyder ju att det vi gör är rätt och ger oss kraft att fortsätta driva jämställdhetsarbetet trots att det ibland känns tungt.
Isabelle Lundberg