Byggnads tar byggbranschens arbetsmiljöproblem till regeringen

Byggnads besökte igår justitiedepartementet för att diskutera hur man lagstiftningsvägen kan arbeta för färre dödsolyckor och bättre och säkrare arbetsmiljö i byggbranschen.

- Det är bra att man är beredd att lyssna på de problem som vi stöter på inom byggbranschen och vi tolkar det som att justitieministern är öppen för en lagändring. Det är en betydelsefull signal till de familjer som har mist en familjemedlem och de familjer som än idag är oroliga över att en förälder inte kommer hem efter jobbet. Vi upplever att departementet lyssnade på våra synpunkter, säger Johan Lindholm, Byggnads ordförande.

Mötet igår är en uppföljning efter Byggnads uppmärksammade arbetsmiljöhearing i höstas där arbetsmarknadsminister Hillevi Engström deltog och där man diskuterade frågan om hur man lagstiftningsvägen kan göra för att skärpa möjligheten att utkräva ansvar när någon förolyckas på jobbet.

Byggnads tog efter hearingen ett initiativ för att träffa justitieminister Beatrice Ask för att diskutera frågan och igår var Byggnads ordförande Johan Lindholm och Byggnads chefsjurist Mattias Landgren på justitiedepartementet och träffade statssekreterare Martin Valfridsson.

Byggbranschen är den mest olycksdrabbade branschen i Sverige enligt en färsk rapport från Arbetsmiljöverket. Fortfarande dör i snitt en byggnadsarbetare i månaden. På hearingen i höstas lyftes arbetsmiljöproblemen inom byggsektorn under rubriken: Nu får det vara nog, inga fler döda byggnadsarbetare!

För mer information:

Johan LIndholm, Byggnads ordförande 070-306 65 40