Byggnads uttalar sitt stöd för de svartlistade byggnadsarbetarna

Byggnads uttalar sitt stöd för de brittiska arbetarna som har svartlistats av byggföretag, bland annat svenska Skanska. De har registererats för att de varit fackligt aktiva eller påtalat säkerhetsrisker. Den olagliga åsiktsregistreringen tycks ha varit omfattande och pågått i många år. Företagens agerande har drabbat många brittiska byggnadsarbetare och deras familjer hårt. Imorgon, torsdag, kommer representanter för arbetarna till Skanskas årsstämma för att kräva upprättelse.

- Det har visat sig att tusentals byggnadsarbetare inte har kunnat få jobb på grund av svartlistningen och därmed fått ekonomin krossad och ibland sina familjer. Den är en skam att ett stort svensk byggföretag är inblandad i den här härvan, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm.

- Det minsta man kan begära av Skanska är att de drabbade byggnadsarbetare får en ursäkt och en ekonomisk kompensation för allt lidande, avslutar Johan Lindholm.

Företrädare för byggnadsarbetarna kommer imorgon, torsdag den 11 april, att demonstrera utanför Skanskas årsstämma i Berwaldhallen i Stockholm. Byggnads ordförande Johan Lindholm kommer dit för att visa sitt stöd.

Tid: Torsdag 11 april kl 15-17.30 (Johan Lindholm där kl ca 15-15.30)

Plats: Berwaldhallen, Dag Hammarskjölds väg 3, Stockholm

Bakgrund

Tidningen Byggnadsarbetaren har gjort ett granskande reportage som kommer att publiceras nästa vecka. Det visar att Skanska, tillsammans med ett 40-tal företag, är inblandad i en svartlistningshärva som uppdagades av den brittiska datainspektionen 2009. Skanska ska ha åsiktsregistrerat 66.000 byggnadsarbetare och både tillfört och använt information till detta olagliga register. Registret har administrerats av en svartlistningsorganisation i Storbritannien. Skanska hävdar att man har utrett frågan och lämnat det här bakom sig. Men i Storbritannien pågår en parlamentarisk utredning och härvan växer. De drabbade arbetarna har fortfarande inte fått upprättelse.