Byggnads välkomnar ett huvudentreprenörsansvar

Byggnads säger ja till medlarnas bud avseende Byggavtalet. Byggnads gläds åt att ett huvudantreprenörsansvar ska skrivas in i avtalet och att ett arbete omedelbart kan påbörjas för hur det ska gå till.

- Idag kan alla byggnadsarbetare i det här landet sträcka på sig. Vi har idag fått till ett program för införande av huvudentreprenörsansvar. Det innebär att vi kommer att tillsätta en grupp, med oberoende personer som är väl insatta i problematiken, för att effektivt jobba fram lösningar på hur ansvaret över entreprenörskedjorna ska regleras i avtalet, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm.

- Huvudrapporten som läggs fram i februari ska innehålla en färdig produkt som beskriver hur vi kan reglera ansvaret enligt svensk modell genom kollektivavtal. Det känns oerhört stort att vi får ta detta kliv mot en liknade modell som våra nordiska länder arbetat efter i flera år och som bevisligen fungerar, säger Johan Lindholm.

- Vi har lagt mycket kraft på att få fram ett genomarbetat och fungerande förslag på hur vi kan reglera en bransch som inte fungerar. Nu finns tid för att vi tillsammans sätter oss ner. Dessutom har vi fått en arbetsmiljöreglering som gör att vi kan hantera arbetsmiljöproblem på ett betydligt mer effektivt sätt, säger Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin

För mer information:

Johan Lindholm, Byggnads ordförande 070-306 65 40