Byggnads vänder trend med buss

Idag rullar Byggnadsbussen in till Helsingborg på sin åtta månader långa turné genom hela landet. På måndag far den vidare till Kristianstad.
För efter år av medlemstapp ökar nu det fackliga engagemanget igen.
– Bussen är ett sätt att möta medlemmar och hålla i trenden, säger Linn Svansbo, medlemsutvecklare och bussens projektledare.

Jens Rundlöf, Jonas Wihlborg och Christopher Karlsson grillar korv och snackar fack med byggnadsarbetare. Foto: Byggnads

En buss kommer lastad! Med vaddå? Med grillar, konsertbiljetter och facklig pepp!

Sedan mitten av 90-talen har antalet medlemmar i LO-förbunden sjunkit. Från toppnoteringen 1995 då hela 88 procent av arbetarna var fackligt anslutna har medlemsantalet minskat med cirka en procentenhet per år. Idag ligger nivån på runt 65 procent.

Men ett av de fack som lyckats vända trenden är Byggnads, som med sina över 100 000 medlemmar är ett av de största LO-förbunden. Nu satsar Byggnads stort för att hålla i ökningen.

– Vi har varit dåliga på att prata om hur viktigt det är att vi är många för att vi byggnadsarbetare ska få inflytande på våra arbetsplatser. Vi vet att en del åker räkmacka och tänker "det där fixar Byggnads ändå, utan att jag är med" men så är det inte. Alla behövs! Och när vi nu får träffa dem och berätta om alla fördelar med att vara Byggnadsmedlem så kommer de också att vilja vara med i gänget, säger Linn Svansbo, medlemsutvecklare på Byggnads och bussens projektledare.

På fredag kommer konsertbiljetter tävlas ut i ett samarbete med radiokanalen Rockklassiker. Då kommer bussen att vara parkerad utanför Byggnads Helsingborgskontor på Måndagsgatan 1.

Nästa vecka är bussen i Kristianstad på måndag och tisdag, för att på onsdag rulla vidare till Växjö.

Byggnadsbussen kommer att åka genom landet i 8 månader och besöka byggarbetsplatser.

För mer information:

Linn Svansbo