Byggnads yttrande till Arbetsdomstolen

2007-04-18

Byggnads yttrande till Arbetsdomstolen Byggnads och Elektrikerna har idag till Arbetsdomstolen (AD) givit in yttrande i det så kallade Lavalmålet.

I sitt yttrande skriver Byggnads att skadestånd inte kan bli aktuellt eftersom stridsåtgärderna var helt i enlighet med uttrycklig svensk lag (Lex Britannia). Någon ny huvudförhandling i AD behövs därför inte eftersom skadeståndsfrågan är en ren rättsfråga som domstolen kan avgöra på handlingarna.

- Byggnads kommer i de mer principiella och politiska frågorna att fokusera på det utredningsarbete som arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin just sjösatt. Nu gäller det att regeringen eliminerar de negativa effekterna som EG- domstolens dom medför för utländska och svenska arbetare, säger Byggnads ordförande Hans Tilly.

- EG-domstolen tog sig i december förra året friheten att tolka och döma ut svensk arbetsrätt. Som det är nu har vi en situation där svenska kollektivavtal inte gäller för utländska företag på svensk arbetsmarknad och att domstolen har öppnat upp för lönedumpning, inte bara i Sverige, utan i hela Europa. Detta är fullständigt oacceptabelt, säger Hans Tilly.

- Själva grunden för vårt EU-medlemskap var att den svenska modellen skulle lämnas orörd. Jag tror också att detta var utgångspunkten för en majoritet av svenska folket. I och med EG-domstolens dom är dessa förutsättningar helt förändrade.

- Jag kräver att arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin förhindrar att EG- domstolens dom får genomslag på svensk arbetsmarknad. Något annat vore att backa från de krav vi hade inför vårt medlemskap i EU och det kan jag aldrig acceptera. Vi riskerar att få en EU-valrörelse som handlar om EU- medlemskapets vara eller icke vara.

Läs Byggnads yttrande till AD på www.byggnads.se