”Det är fullständigt oacceptabelt”

2007-04-23

"Det är fullständigt oacceptabelt" Byggnads ordförande Hans Tilly kommenterar gårdagskvällens debatt i EU-parlamentet om konsekvenserna av EG-domstolens dom i Lavalmålet.

- Gårdagens debatt i EU-parlamentet gör det tydligt att det finns två sätt att se på hur domen i Laval/Vaxholmsmålet kan tolkas. Dels kan man, som jag, tolka det som att EG-domstolen har dömt ut den svenska modellen. Domen innebär att svenska kollektivavtal inte gäller för utländska företag med tillfällig verksamhet på svensk arbetsmarknad och att domstolen har öppnat upp för lönedumpning, inte bara i Sverige, utan i hela Europa. Detta är fullständigt oacceptabelt, säger Hans Tilly.

- Dels kan man tolka det som den svenska moderatledda regeringen och EU- kommissionen gör. Att den fria rörligheten är viktigare än löntagarnas rättigheter. Den svenska regeringen och EU-kommissionen menar att domstolsutslaget ska ses som brister i hur de olika ländernas arbetsmarknadslagar är skrivna och hur de förhåller sig till varandra. Det var därför som EU-kommissionen, under gårdagens debatt i EU-parlamentet, föreslog en arbetsgrupp som ska se hur de olika lagstiftningarna fungerar ihop, fortsätter Hans Tilly.

- En arbetsgrupp som ska se över hur vi ska anpassa svensk arbetsmarknad efter EG-domstolen är helt fel. Utgångspunkpunkten borde vara den motsatta. Arbetsgruppens uppdrag ska istället vara att på alla sätt förhindra att domen får genomslag på svensk arbetsmarknad.

- Som jag tolkar det kan arbetsgruppen komma fram till att den svenska modellen måste ge vika för EG-domstolens dom. Det är oacceptabelt, säger Hans Tilly.

- Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin måste nu genast säkerhetsställa att EG-domstolens dom i Lavalmålet inte får återverkningar på arbetsmarknaden och förhindra att löner kan dumpas på svenska arbetsplatser.

- Nu har vi helt plötsligt en absurd situation med en arbetsgrupp inom EU-kommissionen och en nationell utredning ledd av Claes Stråt. Vilken är det som gäller? Vilken, arbetsgruppen eller utredningen, kan överpröva den andra? Frågan ska givetvis, som vi blev lovade när vi gick med i EU, avgöras i Sverige. Nu närmast genom ett besked från Littorin.

- Jag konstaterar även att den moderata parlamentsledamoten Gunnar Hökmark inte ställer sig bakom en översyn av direktivet för utstationering. Jag är föga förvånad. Det är snarare befriande att höra en moderat tala klarspråk i denna fråga. Hökmark gör det tydligt att moderaterna ställer sig bakom EG- domstolens dom i Lavalmålet och därmed social dumping i Sverige och Europa, avslutar Hans Tilly.