Göteborgare får kulturstipendium från Byggnads

2009-06-08

Göteborgare får kulturstipendium från Byggnads Sedan 1966 delar Svenska Byggnadsarbetareförbundet (Byggnads) ut ett antal kulturstipendier. Stipendierna delas ut för främjandet av en kulturell insats eller förkovran. I år delar Byggnads ut 220 000 kronor till stipendiater i litteratur, bildkonst, kulturvård, scenkonst och musik. I år tilldelas Göteborgaren Sölvi Brädefors ett av Byggnads kulturstipendier i litteratur.

Stipendierna delas under en ceremoni på Rönneberga kursgård den 9 juni, kl. 18.00.

Stipendienämnden består av: Mona Sahlin, ordförande, Christina Ohlsson, sekreterare, Gunilla Kindstrand, litteratur, Anders Berglund, musik, Jordi Arkö, bildkonst, Leif Hjelm, scenkonst, Thomas Gustavsson, 2:e ordf. Byggnads, övriga områden.

Bilder från stipendieutdelningen och på stipendiaterna går att ladda ner från Byggnads hemsida, www.byggnads.se, från ca kl. 19.00 den 9 juni.

SÖLVI BRÄDEFORS, Göteborg, 15 000 kronor Sölvi Brädefors, tilldelas Byggnads kulturstipendium om 15 000 kronor för att stödja hennes projekt att undersöka drivkrafterna hos aktiva inom folkrörelserna. Genom att kartlägga metoder och visioner och försöka spåra förnyelsen kan hon ge oss en inblick i ett sällan undersökt samhällsfält. Ser dagens aktivister ett resultat av sitt arbete? Sölvi Brädefors letar sig in i frågeställningar med skarp aktualitet och av stort samhällsintresse.