Gotlänning får kulturstipendium från Byggnads

2009-06-08

Gotlänning får kulturstipendium från Byggnads Sedan 1966 delar Svenska Byggnadsarbetareförbundet (Byggnads) ut ett antal kulturstipendier. Stipendierna delas ut för främjandet av en kulturell insats eller förkovran. I år delar Byggnads ut 220 000 kronor till stipendiater i litteratur, bildkonst, kulturvård, scenkonst och musik. I år får Madeleine Johansson från Visby Byggnads kulturstipendium i kulturvård.

Stipendierna delas ut under en ceremoni på Rönneberga kursgård den 9 juni, kl. 18.00.

Stipendienämnden består av: Mona Sahlin, ordförande, Christina Ohlsson, sekreterare, Gunilla Kindstrand, litteratur, Anders Berglund, musik, Jordi Arkö, bildkonst, Leif Hjelm, scenkonst, Thomas Gustavsson, 2:e ordf. Byggnads, övriga områden.

Bilder från stipendieutdelningen och på stipendiaterna går att ladda ner från Byggnads hemsida, www.byggnads.se, från ca kl. 19.00 den 9 juni.

MADELEINE JOHANSSON, Visby, 15 000 kronor Madeleine studerar för närvarande ett tvåårigt masterprogram med bebyggelseantikvarisk inriktning vid Göteborgs universitet. Madeleines stora intresse är byggnader och därför sökte hon sig till byggbranschen för att få praktisk erfarenhet. På grund av en arbetsplatsolycka fick hon delvis förändra sina planer. Vi inom Byggnads gillar också byggnader, därför vill vi genom Byggnads kulturstipendium stötta Madeleines fortsatta karriär.