• Byggnads/

Idag har Byggnads överlämnat kompletterande avtalsyrkanden till Sveriges Byggindustrier avseende Byggavtalet

Byggnads mottog Sveriges Byggindustriers (BI) yrkanden avseende Byggavtalet den 7 januari. BI:s yrkanden innebär i princip att hela den grundsyn som parterna har varit överens om sedan Byggavtalet 2010, nu äventyras. BI:s agerande innebär att arbetet för att få en byggbransch med ordning och reda försvåras avsevärt. För att möta arbetsgivarnas omfattande krav på försämringar för Byggnads medlemmar överlämnar Byggnads nu kompletterande avtalskrav.

-        Jag är både oroad och förvånad av BI:s agerande i avtalsrörelsen. De yrkanden som arbetsgivarna överlämnat innebär stora förändringar i synen på våra lönesystem och förläggning av arbetstid. I grunden handlar det om att flytta makt och inflytande från dem som arbetar på byggarbetsplatserna till arbetsgivarna. Detta kommer vi naturligtvis inte att acceptera. Vi står nu inför omfattande avtalsförhandlingar där arbetsgivarna har ett stort ansvar för att vi ska nå fram till ett avtal med fokus på ordning och reda i byggbranschen, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm i en kommentar.

-        Eftersom arbetsgivarna har överlämnat så omfattande avtalskrav är vi tvungna att komplettera våra tidigare avtalskrav för att möta upp BI:s krav på försämringar. Byggnads yrkanden är väl avvägda och lägger fokus på att fortsätta utveckla grunderna i Byggavtalet där ordning och reda i byggbranschen är det viktigaste, säger Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin i en kommentar.

Byggnads kompletterande avtalskrav

• Med anledning av konsekvenserna av domen i målet rörande Värmdö Bygg (AD 2012 nr.90) behövs det i Byggavtalet förtydligas och förbättras när det gäller rätten till biträde för alla Byggnads medlemmar, arbetsgivarens rätt till avstängning och skyddsombudets roll.
  • När det gäller lönesystemen som finns på en byggarbetsplats är det viktigt att dessa är transparanta, möjliga att påverka samt leda till en arbetsplats med ordning och reda och god arbetsmiljö. Byggnads vill därför se förändringar i prestationslön avseende resultatlön.
  • Byggserviceverksamhet ska användas för mindre arbeten av löpande karaktär med få timmar per objekt. Arbetsgivarna missbrukar möjligheten att använda sig av byggservice och tar in stora objekt för att på så sätt kringgå partsförhållandet. Byggnads vill därför att byggserviceverksamhet utmönstras ur avtalet.
  • Den prestationslönenämnd som parterna kom överens om vid förra avtalsperioden har använts av arbetsgivarna som ett sätt att förlänga förhandlingarna. Nämnden ses som ett extra förhandlingssteg istället för att vara den hjälp avseende tvistelösning som var meningen. Byggnads vill därför att prestationslönenämnden upphör.
  • Byggnads tar idag ett stort ansvar för att upprätthålla ordning och reda på byggarbetsplatserna och skapa en god och säker arbetsmiljö. Varje dag sker ett viktigt fackligt arbete på arbetsplatserna för att följa upp så att villkoren enligt kollektivavtalen efterlevs. Detta är nödvändigt för att skapa ordning och reda på byggarbetsplatser och konkurrensneutralitet mellan företag. Vi vill därför införa regler i avtalet som förstärker kontroll och praktisk hantering för att skapa ordning och reda i byggbranschen.

Kontakt:

Avtalssekreterare Torbjörn Hagelin; 070-2290162