• Byggnads/

Inbjudan:Byggnads Kongress 2012 med ledningsval och Stefan Löfven delar ut kulturpris

Byggnads håller extrakongress där ny förbundsordförande och andra i ledningen ska väljas. Stefan Lövfen, i form av av ordföranden i Byggnads Stipendienämnd, besöker också kongressen för att dela ut pris till årets kulturstipendiater. Totalt har Svenska Byggnadsarbetareförbundets Stipendienämnd i år delat ut 21 kulturstipendier till ett sammanlagt värde av 220 000 kronor. Totalt antal sökande uppgick i år till 557 stycken.

På Byggnads extrakongress 2012 kommer en ny ledning att väljas. Som förslag från enhällig valberedning föreslås Johan Lindholm till ny förbundsordförande, Lars Hildingsson som andre ordförande,

Torbjörn Hagelin som avtalssekreterare och Patrik Östberg som förbundssekreterare

Tid:

Tisdag 12 juni kl. 14, från ca kl 16.40 medverkar Stefan Löfven

Var:

Hotel Hilton Stockholm Slussen, Guldgränd 8, Stockholm.

För ackreditering, e-posta:

tor.enqvist@byggnads.se

Socialdemokraternas partiordförande Stefan Löfven är nyvald ordförande i Svenska Byggnadsarbetareförbundets stipendienämnd. Tidigare har Olof Palme, Ingvar Carlsson, Göran Persson, Mona Sahlin och Håkan Juholt innehaft ordförandeposten.

– Estetik, kreativitet och förmåga att uttrycka sig konstnärligt är en tillgång i alla yrken. Estetiska ämnen bör ingå som ett gymnasiegemensamt ämne i de nationella programmen i gymnasieskolan, säger Stefan Löfven.

– Kulturella upplevelser har alltid varit av ett stort intresse för arbetarrörelsen. Såväl författarskap, film och foto, sång, konst, design, dans, konsthantverk och skulptur samt andra konstformer har tilldelats högt värde och varit en god tradition att ta del av, säger Byggnads andre ordförande Johan Lindholm.

Läs gärna kulturfrågor som Stefan Löfven besvarat:

1. När och var föddes ditt kulturengagemang?

"Arbetarrörelsen har ett speciellt förhållande till böcker och jag minns att mamma och pappa var noga med att man skulle läsa och vara med i bokklubb. Så böckerna kom tidigt och musik har jag alltid varit intresserad av. Senare breddades min kulturkonsumtion och jag började uppskatta konst och dans till exempel."

2. På vilket sätt skulle du vilja att byggnadsarbetare fick ta del av mer kultur?

"Tillgången till språket är viktig och arbetsplatsbibliotek är jättebra. Jag föreställer mig att det kan vara svårare på byggen än på en fast arbetsplats men inom transportsektorn har man ju löst det genom vägbiblioteken med ljudböcker."

3. Vad har du för handlingsplan/vision för kulturen i skolan/förskolan nu när Björklund och Co. rustar ner? (T ex tar bort de obligatoriska estetiska ämnena på gymnasiet och urholkar kulturella ämnen till förmån för elitens kärnämnen ...)

"Estetik, kreativitet och förmåga att uttrycka sig konstnärligt är en tillgång i alla yrken. Estetiska ämnen bör ingå som ett gymnasiegemensamt ämne i de nationella programmen i gymnasieskolan."

4. Hur ser du på fackets möjligheter att skapa fler kulturella arenor och initiativ?

"Möjligheterna är oändliga och man gör redan mycket. Kulturen kan komma in i mötesverksamheten, på kurser och arbetsplatser. Det är bara fantasin som sätter gränser."

5. Vad gör du själv för komma bort ifrån din vardag och leva i dina drömmar? Är det något särskilt tips eller exempel du har på kulturellt utövande som berikar och är avkopplande?

"Att försvinna i en bok är ett bra sätt att koppla av. Jag gillar också att gå på teater och bio. Och så sport - det är också kultur och det är få saker som slår en riktigt bra fotbollsmatch."

Årets

stipendiater – Se Byggads hemsida eller föregående pressmeddelande