KU har chansen att rädda den svenska modellen

2010-03-10

KU har chansen att rädda den svenska modellen Idag har riksdagen skickat frågan om en eventuell vilandeförklaring av regeringens Lavallag till Konstitutionsutskottet (KU). Nu har KU chansen att visa att de står upp för svenska och utländska arbetare, säger Hans Tilly i en kommentar.

Byggnads har i flera år påpekat att en anpassning av EG-domstolens dom i Lavalmålet får stora konsekvenser för svenska och utländska löntagare och den svenska modellen. Föga förvånande har den borgerliga regeringen inte lyssnat på varningssignalerna utan utformat ett lagförslag som leder till lägre och dumpade löner. Lagen innehåller heller ingen garanti för likabehandling mellan lönetagarna. Till exempel behöver arbetsgivarna inte teckna olycksfallsförsäkring för utländska arbetare. Lagförslaget innebär också kraftiga inskränkningar i fackets möjligheter att upprätthålla svenska löner och villkor på svensk arbetsmarknad

– De rödgröna har krävt att Lavallagen skjuts upp i ett år. Det är högst rimligt med ett års betänketid så att man hinner skriva om lagen. Endast då kan vi förhindra löne- och villkorsdumpning. Det är bra att KU ger frågan den behandling den förtjänar. Nu har de chansen att visa att de står upp för svenska och utländska arbetare, att de värna den svenska modellen, säger Hans Tilly.

– Inför det slutliga riksdagsbeslutet hoppas jag att den borgerliga majoriteten i riksdagen har tagit intryck av fackföreningsrörelsens synpunkter och tar tillbaka lagförslaget, avslutar Hans Tilly.