Landskamp i fotboll

Kontaktperson landskamp Johan Lindholm, ordförande Byggettan 070-306 65 40

2007-05-16

Landskamp i fotboll I sann EM-fotbollanda möts lördagen den 17 maj svenska och polska byggnadsarbetare i en fotbollslandskamp. Under parollen Fair Play spelar byggnadsarbetare från de två nationerna för lika villkor på arbetsmarknaden.
Det hela började med en utmaning i fotboll från polska byggarbetare. Byggettans Johan Lindholm har antagit utmaningen och nu blir det landskamp. - Förr sprang de utländska arbetarna, bland annat de från Polen, när myndigheter och fack kom ut på byggarbetsplatserna. Det var tydligt att de inte vågade tala med oss av rädsla för repressalier från sina arbetsgivare. Nu vågar de närma sig oss, man förstår nyttan av varandra och att vara med i facket. En av våra främsta medlemsvärvare är vår tolk, säger Johan Lindholm, Byggettans ordförande.

- Nu måste vi fortsätta det goda samarbetet och helgens fotbollslandskamp är ett led i detta arbete, avslutar Johan Lindholm.

Byggettan och Opon - för vänskap, integration och en god relation mellan svenska och polska byggnadsarbetare. Kontaktperson, Johan Lindholm, ordförande Byggettan, 070-306 65 40.
Tid: 17 maj, kl, 13.00. (OBS! ny tid) Plats: Sundbybergs IP, Bergaliden 5, Sundbyberg. T-bana: Duvbo