Littorin på rätt väg, men han går inte tillräckligt långt

2007-02-28 Littorin på rätt väg, men han går inte tillräckligt långt I dagens Ekot och i SVT:s Uppdrag granskning i går nappar arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin på LO:s Erland Olaussons förslag att skärpa straffen för arbetsgivare som utnyttjar utländsk arbetskraft. Nu är Sven-Otto Littorin äntligen på rätt väg i kampen mot jobbtrafficking, men han går inte tillräckligt långt.
Under flera år har Byggnads pekat på problemet med att våra utländska kollegor utnyttjas under slavliknande förhållanden på svenska byggarbetsplatser. De saknar ofta det allra mest grundläggande arbetsskyddet, får inte ut sina löner, bor i utdömda lokaler och hotas av sina arbetsgivare om de talar med facket eller med svenska myndigheter.

Detta utnyttjande av våra utländska kollegor måste få ett stopp. Det är bra att regeringen äntligen uppmärksammar problemet, men deras förslag till åtgärder är inte tillräckliga.

Littorins förslag att det ska finnas en hjälptelefon för utländska arbetare är verklighetsfrämmande. Byggnads erfarenhet är att de många gånger hotade av sina arbetsgivare om de skulle ta kontakt svenska myndigheter eller facket.

Regeringen måste ta ett helhetsgrepp kring den situation som råder på byggarbetsmarknaden: 1. Justitieminister Beatrice Ask måste tillföra mer resurser till ekobrottsmyndigheten, polisen och åklagarna för att de ska kunna komma åt den organiserade och maffialiknande brottsligheten inom byggsektorn. 2. Migrationsminister Tobias Billström måste redan nu lyfta frågan om jobbtrafficking med sina kollegor på EU-nivå. Trafficking är ett gränsöverskridande problem som kräver gränsöverskridande åtgärder. 3. Arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin måste omedelbart stoppa neddragningen på Arbetsmiljöverket och istället tillföra mer resurser. Det är bara Arbetsmiljöverket som har laglig rätt att inspektera och stoppa byggen med livsfarliga arbetsförhållanden. 4. Finansminister Anders Borg måste omedelbart ge Skattemyndigheten rätt att göra oannonserade stickprovskontroller på byggarbetsplatser.
5. Regeringen måste slå vakt om den svenska modellen som ger facket rätt att teckna kollektivavtal. Kollektivavtal utgör den bästa kontrollen av orättfärdigheter på arbetsmarknaden. I och med domen i Lavalmålet är fackens rätt att teckna kollektivavtal hotad. Därför måste regeringen genom ändring av utstationeringslagen säkerhetsställa fackens rätt att teckna kollektivavtal.