”LO och socialdemokraterna måste bli tydligare i Lavalfrågan”

2007-03-07 "LO och socialdemokraterna måste bli tydligare i Lavalfrågan" I dag arrangerar socialdemokraterna ett heldagsseminarium om Europafrågor. Byggnads ordförande Hans Tilly kräver att LO och socialdemokraterna måste komma med ett klargörande i Lavalfrågan.

- EG-domstolen tog sig i december förra året friheten att tolka och döma ut svensk arbetsrätt. Som det är nu har vi en situation där svenska kollektivavtal inte gäller för utländska företag på svensk arbetsmarknad och att domstolen har öppnat upp för lönedumpning, inte bara i Sverige, utan i hela Europa. Detta är fullständigt oacceptabelt, säger Hans Tilly.

- Själva grunden för vårt EU-medlemskap var att den svenska modellen skulle lämnas orörd. Jag tror också att detta var utgångspunkten för en majoritet av svenska folket. I och med EG-domstolens dom är dessa förutsättningar helt förändrade.

- Jag kräver att arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin ger besked om att det räcker med ändringar på nationell nivå och att regeringen inte har någon annan uppfattning än att konsekvenserna av EG-domstolens dom måste förhindras. Några andra besked vore att backa från de krav vi hade inför vårt medlemskap i EU och det kan jag aldrig acceptera. Vi riskerar att få en EU- valrörelse som handlar om EU-medlemskapets vara eller icke vara.

- Om domstolens tolkning skulle stå fast kommer det bli väldigt svårt att argumentera för ett Europa där den sociala dimensionen har en självklar plats. Littorin måste därför ge besked innan riksdagen behandlar Lissabonfördraget i höst.

- Här finns det anledning att vara självkritisk. Som medlem av LO:s styrelse och socialdemokraternas partistyrelse önskar jag att LO och partiet ska vara tydligare i kritiken av regeringen. Vi bör också komma med klargörande besked att EG-domstolens dom inte får påverka Europas sociala dimension.