Lunchmöte: EM i Ukraina - fusk eller fest?

LO-TCO Biståndsnämnd, Byggnads och Elektrikerna inbjuder till lunch och samtal om olyckor vid arenabyggen onsdagen den 9 maj. I en debattartikel i Svenska Dagbladet idag skriver Byggnads tillsammans med flera andra fackförbund och LO-TCO Biståndsnämnd om att arenabyggen kostar många byggarbetare livet. På seminariet berättar Ukrainas byggnadsarbetareförbunds ordförande Vasyl Andreyev om arenabygget inför sommarens fotbollsfest.

"Byggandet ger arbete och ett jobb är ett jobb." Det är de hårt krisdrabbade ukrainska byggnadsarbetarnas vanligaste åsikt om fotbolls-EM. I övrigt är de ofta allt för upptagna med att få lönen att räcka till mat för dagen för att imponeras av fotbollen som skådespel. EM har visserligen gett många arbetstillfällen, men det är tolvtimmarsskift, sju dagar i veckan som gäller.

Vasyl Andreyev, ordförande för Ukrainas byggnadsarbetareförbund, berättar och visar bilder från arenabyggen inför sommarens fotbollsfest. Trots hög arbetslöshet och fackföreningsfientligt klimat har man lyckats organisera byggnadsarbetarna och krävt bättre arbetsmiljö. Han diskuterar även UEFA: s roll och det avtal de tecknat med landet som fått priserna på både hotellnätter och taxiresor att skjuta i höjden.

Tid:

onsdagen 9 maj, kl. 11.30 - 13.00

Plats:

Estniska husets restaurang Ester, Wallingatan 34, Stockholm

Eftersom det i samband med föreläsningen bjuds på lunch vill de veta hur många som kommer.Anmäl dig senast kl 10 tisdag den 8 maj till Margareta Gadefelt: margareta.gadefelt@lotcobistand.org, 08-796 28 87.

Länk till debattartikeln på Svenska Dagbladet:

Kontakt:

Tor Enqvist