Många vill ha Byggnads kulturstipendie

2007-03-05 Många vill ha Byggnads kulturstipendie I juni delar Byggnads ut sitt årliga kulturstipendie. I år har det kommit in hela 410 ansökningar, vilket är 60 fler än förra året.

- Nu väntar ett spännande arbete för Stipendienämndens ledamöter att bland alla välmeriterade sökanden utse 2008 års kulturstipendiater, säger Leif Hjelm från stipendienämnden i en kommentar.

Ansökningar är fördelade enligt följande; 129 inom musik, 113 inom bildkonst, 51 inom litteratur, 67 inom scenkonst, 33 inom form och design, konsthantverk och arkitektur samt 17 inom övriga områden.

Stipendienämnden har sitt beslutssammanträde den 7 maj, därefter meddelas utsedda stipendiater.

Stipendienämnden består av: Mona Sahlin, ordförande Christina Ohlsson, sekreterare Berit Skogsberg, litteratur Anders Berglund, musik Jordi Arkö, bildkonst Leif Hjelm, scenkonst Thomas Gustavsson, övriga områden

Bland tidigare vinnare finner vi bland annat; Anita Wall skådespelare (1967), Jan Håfström konstnär (1968), Folkoperan (1985), Torbjörn Flykt författare (1998), Galleri 54 (2005).

Fakta Sedan 1966 delar Svenska Byggnadsarbetareförbundet varje år ut ett antal kulturstipendier. Stipendierna delas ut för främjandet av en kulturell insats eller förkovran. De kan fås för vidareutveckling inom varje gren av kulturell verksamhet i vidsträckt bemärkelse, t ex litteratur, bildkonst och musik. Varje år delas 200 000 kronor ut.