Miljardregn över arbetsgivarna

Hans Tilly: Miljardregn över arbetsgivarna - Den borgerliga regeringen lovar arbetsgivarna många miljarder kronor i årliga lättnader. Samtidigt ska löntagarna drabbas av höjda a-kasseavgifter, dyrare medlemskap och sämre villkor. Jag befarar att detta är början till en ny politik som skapar ökade klyftor i samhället. Det försvårar samtidigt den förestående avtalsrörelsen, säger Byggnads ordförande Hans Tilly - Jag ser också med oro på att regeringen tänker tvinga igenom lösligare anställningsformer vilket drabbar dem som har svagast anknytning till arbetsmarknaden, främst ungdomar. Att införa slappare villkor för att få F-skattesedel öppnar för mer svartjobb och fuskjobb i byggbranschen. Vi har redan svåra problem med att hålla ordning och reda och glädjande nog har de olika aktörerna gått samman för att lösa problemen. Detta arbete undermineras nu.
- I den nya skolpolitiken verkar ingå att man ska ta bort teoretisk utbildning för elever som går på yrkesförberedande pro gram i gymnasiet. De 10 000 tonåringar som valt att utbilda sig till ett byggyrke behöver grundläggande kunskaper i svenska, engelska och matematik för att kunna göra ett bra jobb och utvecklas i arbetslivet, avslutar Hans Tilly.

Hans Tillys mobilnummer: 070-5526740