Nu måste människohandeln upphöra även inom byggsektorn

GS-facket har idag uppmärksammat människohandel inom skogsplantering. Istället för den utlovade fasta lönen fick gästarbetarna från Kamerun jobba mot ackord för mycket låga löner. När de protesterade och krävde högre löner hotade deras arbetsgivare att förstöra deras hus i Kamerun. Ett halvår efter säsongen är slut är de flesta kvar i Sverige, nu som papperslösa. Utan bostad, pengar och jobb och vågar inte åka hem.

- Det är väldigt bra att GS-facket uppmärksammar det utnyttjande av människor som finns på dagens arbetsmarknad. Tyvärr har vi samma situation inom byggbranschen. Byggnads har under många år uppmärksammat flera fall där människor från olika länder har blivit utnyttjade och fått jobba under slavliknande förhållanden, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm i en kommentar.

Vi har flera exempel på utnyttjande av arbetskraft:

*De lettiska byggnadsarbetarna Ernests Bostanovs, Igor Bulkas och Andreys Lebedevs fick 16 kr i lön vid ett skolbygge i Vellinge. Enligt avtal skulle de få 158 kr i timmen.

*Den polske Byggnadsarbetaren Marcin Wroblewski, som arbetade vid Citytunneln i Malmö, fick sämre betalt än sina svenska kollegor. Han förbjöds att gå med i facket och fick sparken när han blev sjuk

*Hong Yan från Kina fick bo i ett kylslaget rum i en källare. Efter att ha jobbat upp till fjorton timmar om dagen i 41 dagar bröt Hong Yan ihop och lades in på en psykiatrisk avdelning där han försökte ta sitt liv.

*Igor Moskovoy och hans två estniska kollegor blev lovade gott om jobb och regelbunden betalning av arbetsgivaren på ett Trelleborgsföretag. De tre estländska byggjobbarna kunde inte ens betala biljetten hem.

- Listan kan göras ännu längre. Varje dag möter vi gästarbetare som bor i pannrum, källare och husvagnar mitt ute i skogen. Människor som inte får gå ut eftersom man gömmer dem, som tjänar 16 kronor i timmen och får ge hälften till arbetsgivaren för mat och boende. Detta är jobbtrafficking ovärdigt ett Sverige år 2013. Därför är vi i stort behov av att skapa ordning och reda på svensk arbetsmarknad och inte minst inom byggsektorn. Starka kollektivavtal och kontroll av efterlevnaden är en grundförutsättning för ordning och reda, avslutar Johan Lindholm

Kontakt:

Kommunikationschef Matz Larsson, 0706-813702