Nu slipper byggnadsarbetarna bo i en container

Ordförande Byggettan Johan Lindholm 070-306 65 40

2008-08-28

Nu slipper byggnadsarbetarna bo i en container Det lettiska byggbolaget UAB Svekalitas anställda arbetade med rivningsarbete i gamla Vin & Sprits lokaler. De jobbade elva timmar per dag, sex dagar i veckan och tjänade 45 kronor i timmen. Dessutom bodde de i en lastbilscontainer. Jobbtrafficking tyckte Byggettan, och grep in.

- Det känns väldigt tillfredställande. Ingen ska behöva bo och arbeta under så usla förhållanden, säger Johan Lindholm, Byggettans ordförande.

Tidigare fick de litauiska byggnadsarbetarna 45 kronor i timmen - nu har den höjts till 125 kronor i timmen. De får dessutom traktamente. Pengarna kommer att betalas ut retroaktivt.

Nu har företaget kommit överens med facket och man har nått en uppgörelse som är bra för de litauiska arbetarna.

Byggettan och företaget har kommit överens om att Byggettan ska kontrollera att de nya lönerna inte försvinner hos någon mellanhand utan verkligen hamnar hos litauerna.