Nytt avtal för yrkesutbildningen inom byggbranschen ger fler lärlingar

Byggnads, Maskinentreprenörerna, Seko och Sveriges Byggindustrier har kommit överens om ett nytt avtal för de yrkesutbildningar som leder fram till yrkesbevis. Det nya avtalet omfattar elever som avslutar sin utbildning på gymnasieskolans bygg- och anläggningsprogram från och med 2021.

Med det nya yrkesutbildningsavtalet vill parterna underlätta nyanställningar med enklare regler som efterfrågas av arbetsgivare. Man har en tydligare kvalitetssäkring av grundutbildningen och stärkt anställningsskydd med en tillsvidareanställning som kan inledas med en provanställning.

– Det här är ett stort och viktigt steg framåt för byggbranschen. Om fler av Sveriges unga ska välja att bli byggnadsarbetare är goda villkor ett måste. Med rätt till tillsvidareanställning ökar vi tryggheten för lärlingar och gör yrkesutbildningen mer attraktiv, säger Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads.

Yrkesutbildningsavtalet lägger grunden för den yrkesutbildning som sker i gymnasieskolan, i yrkesutbildning för vuxna och i branschens egen lärlingsutbildning i företag. Det nya avtalet säkerställer att alla utbildningsvägar ställs under samma kvalitetskrav.

Kontakt:

Torbjörn Hagelin